Zenei guruk, erotikus klipek, hülye művésznevek, vicceskedő rapbetétek, fiúcsapatok és énekesnők, akik nem énekelnek – kész is egy 1999-es tornatermi mikulásbuli programja a vodkanarancs és a vécében hányás mellé. Összművészeti alkotásokat és klipforgatás címén történő last minute-nyaralásokat egyként tartalmazó pusztító toplistánkban csupa olyan produkció, amely máig instant megőrülést okoz bármelyik kozmetikai szalonban.
BEZSENYI TAMÁS-CSUNDERLIK PÉTER-DÉKÁNY LÁSZLÓ-LASKA PÁL-PETŐ PÉTER
10. Manhattan: Rossz vagyok (1991)
A magyar kultúra negyvenöt év államszocializmus után a Manhattan együttessel igyekezett rohamléptekben fölzárkózni a Nyugathoz. A fagylaltzakós Sanyi, Szabi, Csoki és Vilma supergroupjának (talán több is volt annál) fellépése a Postabank-esztétikát kipörgető klipben valóságos sokkterápiaként hatott azon a nyáron, amelyet az MDF és SZDSZ ellentéte mellett a "Schöller vagy Eskimo?" kérdése tematizált az akkor megnyíló Dreher sörözőkben. A Manhattan feltűnt és eltűnt, mint egy napfolt, de mégis komoly égési sérüléseket hagyott emlékezetünkben, ráadásul utat tört olyan későbbi legendás és hozzájuk képest méltatlan fiúbandáknak, mint a Bizö Boys, a Picasso Branch és a Shygys. Csak míg a Manhattan modern együttes volt, utóbbiak már posztmodernek, elég arra gondolni, hogy míg a viszonylag korrekt Manhattanben Nyemcsók Jánosból lett "Csoki", a Shygysban már Gajdos Attilából "Julian". De azért már 1991-ben is megkísérelték a Hajógyári-szigetet Manhattannek hazudni.
9. Alvajárók: Crazy Dance (1993)
Döbbenetes látni, hogy a későbbi tantrikus, jógázó, gyógyteázó Kozsó, akinek már csak a szeretet a kokainja, a 90-es évek elején még a techno Dionüszoszaként bujtogatott a vibráló fények között az állami, társadalmi és kulturális rend teljes felforgatására az ordítozó bakkhánsnőjével, Tanitával, no és ott volt első papként Csonti is, meg még hárman, mert összesen hatan játsszák el a véget nem érő zioni bulit egy lépcsőházban. Kozsónak vallást kellett volna alapítani, mert csak követni lehet azt, értelmezni nem, aki előbb Alvajárók, aztán Ámokfutók néven alapít zenekart, hiszen messzebb nem lehet egymástól két tevékenység, mint ezek, kár, hogy Alvafutók néven nem valósult meg a művészeti szintézis. És bár tudjuk, hogy Weöres Sándor óta senki nem uralta úgy a magyar nyelvet, mint a művésznévadás Goethéje, Kocsor Zsolt, azért nem ártott volna a kezébe nyomni egy értelmező kéziszótárt, hátha másként alakul a magyar zenetörténelem.
8. FLM: Rólad álmodom (1992)
AZ FLM duó hercegeként a 90-es évek csodagyereke, aranyifjúja, botrányhőse, a fiúsan laza macsó, Császár Előd tetszelgett, és mellette egy haver hordozta a fegyvert. Császár Előd volt a popzene Lipcsei Péterje. A Parkinson-kóros operatőrök divatját Magyarországra behozó Császármorzsák "Kapd be a faxom!" botrányát (akkoriban ezek voltak a televíziós skandalumok, de hát még nem sokkal vagyunk a cicanadrágos mozdulatművészeket mutogató Közjáték után) leszámítva sokáig töretlen volt a karrierje, ellentétben a BMW-jével. Huszonöt évesen már Friderikusz Sándor Meglepő és mulatságos című műsorának asztalánál is helyet foglalhatott Leslie L. Lawrence mellett mintegy fiatal és szemtelen értelmiségiként, mikor a rendőrhalált okozó autókaramboljával véget vetett az évtizednek, amelyet a gátlástalanul jófejkedő szupersztár aztán igazán nagykanállal evett. Még ha ez nem is tűnik ki a Rólad álmodom valahol a Dunántúli-dombságban felvett klipjéből, ahol hónaljig felhúzott farmernadrágba betűrt posztstrukturalista garbóban, baseballsapkában, elálló fülekkel udvarol, mérsékelt sikerrel. Talán mert ekkoriban az előadók még nem tömték ki a töküknél a nadrágjuk. A Trident-rágót rágó legmenőbb nyolcadikosok is csak a rövidített jégeralsót viselték, a push up-alsónadrág ismeretlen volt.
7. 4F Club: Tanga (1997)
A magyar kultúra egyik csúcsteljesítménye, a "minden rejtve rajtam, / a lényeg láthatatlan" sorok tényleg Szerb Antalért kiáltanak. A tangabugyis popsik és a Buffalo cipős könnyűzenei testőrök körében éneklő Hajdú Szabina láttán pedig bármelyik Beverly Hills-i plasztikai sebész elmorzsolna egy könnycseppet. Ha ezután meghallgatjuk a 4F Club két leghíresebb slágerét, a Tangát és a Balatoni lázat, és azt halljuk, hogy Szabina hangja annyira felfoghatatlanul változatosan csilingel, amennyire Montserrat Caballé sem tudta változtatni a hangját, azt hihetnénk, hogy megvan a tökéletes művésznő, csak hát az a helyzet, hogy a Tangát Kozma Orsi, míg a Balatoni lázat Czerovszky Heni énekelte helyette (hiszen a Párhuzamos történeteket és a Sorstalanságot sem írhatta ugyanaz, ilyen műremekekből egy embernek csak egy juthat). Az együttesbe pedig a sikeres vállalkozások és a szervezett bűnözés közti szürkezónában mozgó Conti Car-közeli édesapja vásárolta be a lányt, mondhatni, hogy szülinapi ajándékként kapta ezt az együttest. Két album után meg is szűnt a zenekar, mert elfogytak a források, de azt az ejzensteini filmszimbolizmust kipörgető montázst már sohasem vehetik el tőlünk, amikor a "szép lehet egy villa a Balaton-parton" sornál bevágnak egy Balaton-térképre helyezett villát.
6. Happy Gang: Kérek egy kulcsot a szívedhez (1996)
Kicsit lassítunk, jöjjön az 1996-os év legnagyobb slágere Corytól, Vitamintól és Mohamantól (kevés kínosabb lehetett annál, mint amikor a rendőri igazoltatások során kiderültek a 90-es évek sztárelőadóinak valódi nevei), amelyet dúdolva a kamaszok az iskolakerítéshez láncolták a "Timi + Zoli" feliratú szerelemlakatokat, bár a Guminő után tök hiteltelennek kellett volna érezni. Több szakasza volt a kifejezetten avantgárdnak nevezhető csapat történetének, mind hajviseletben, mind öltözködésben, mind a számok stílusában, talán kicsivel több korszakuk volt Picassónál is. A nyálas, szerelmes slágereken át a karácsonyi daloktól a macsós, férfias hitekig minden található a repertoárjukban. Csak egy sort idéznénk az Öreg Samből: "naplementekor patronál / a jachtkikötőben egy Petrol áll" - ehhez Parti Nagy Lajos kell és a Jelenkor teljes szerkesztősége. Ezután már csak azzal erősíthetett volna a Happy Gang, ha belép Kosztolányi is a zenekarba.
5. Hip-Hop Boyz: Megbántottak (1997)
Újra és újra fellángol a népi-urbánus vita, ahányszor fölmerül, hogy a Megbántottak (főváros) vagy A hegyekbe fönn (vidék)-e a fontosabb slágere a kosztümös pornófilmek jelmezeihez (például muskétás- vagy lovászlegény-öltözetekhez) erőteljesen vonzódó Levy T., O. G. Duck és Real Action fémjelezte zenekarnak, amely előszeretettel helyezett el vizuális esszéket a klipjei közepén, a magyar tévékbe éppen megérkező három évvel korábbi hollywoodi filmektől inspirálva. Természetesen a Megbántottak a fontosabb darab a pezsdítő tánckompozícióval, amelyben sűrű kézfeltartásokkal és ugrálásokkal mernek nagyobbak lenni a 160 centis emberek, úgyhogy e csúcsteljesítmény után igazán sajnálatos, hogy a Pink Floydot megszégyenítő viták szétszakították az együttest. Azt hisszük, erre találta ki Wagner a Gesamtkunstwerk kifejezést.
4. Carpe Diem: Álomhajó (1997)
A Carpe Diem sokat tett azért, hogy irodalomként ismerjék el a dalszövegírást. Az együttes klasszikusának refrénje, az örökkévalóságnak szánt négy sor így szól: "Álmodd, hogy vakít a fény, / Tombol a nyár e földtekén, / Ne érdekeljen, ha esik a hó, / Mert nyaralni visz az álomhajó!" Ez a kortárs popköltészet Kilimandzsárója, amit több magyar fiatal szavalt önfeledten, mint a "Talpra magyar, hí a haza!" meg a "Hol zsarnokság van, / ott zsarnokság van" fordulatokat. Érthető, hogy a korszakos alkotás megfelelő vizuális megjelenítése érdekében a zenekar Dél-Afrikába utazott, ott forgatták a klipet a last minute-szezonban, amelyről a pólók fölé húzott ingek árulkodnak, és hát samponreklámokban se lehet látni ennyi szélfútta hajat. Mivel a tökéletes produkció meghódította Magyarországot, és nagyon sokan rúgtak be erre a számra, egy nemzedéket sokkolt, hogy az egzotikus hercegnő, Funnah Fanny helyett egy kisebbségi önkormányzati képviselő, Stefanidu Janula énekelt. Be is vettük a magyar irodalomtörténet legnagyobb botrányai közé.
3. UFO: Napolaj (1997)
Az UFO a magyar Captain Jack és az E-Rotic egyben, és annál még kicsivel több. A később kerítésért elővett - a 90-es évek zenekarairól nem lehet úgy beszélni, hogy ne kerüljenek folyamatosan szóba büntetőeljárások - V. Zsolt előbb Cpt. 10Cash - értik, Tenkes - néven hozta a katonai vonalat, majd Dr. Love művésznévvel kezelgette a hölgyeket, végül Cynthiával és Mercyvel megcsinálta az együttes főművét, a Napolajat, az ultimate nyári slágert. Nincs nagyszerűbb metafora a magyar kultúrtörténetben, mint az, hogy a szerelem "napolaj". Ezt írd le, képzeld el, gondold el, Baudelaire egész életében ezt a képet üldözte, és ők csak úgy odavetik egy "hiszen"-nel, mintha ez a lírai látomás köztudomás lenne. Minden ember halandó, Szókratész ember, Szókratész halandó, a szerelem meg napolaj. Nekik csak ennyi. Nekünk a minden.
2. Emergency House: Dübörög a ház (1997)
A Kozsó és Pierrot melletti harmadik magyar zenei kutatóközpontnak, módszernek, istállónak, Erika C. és Robby D. tánciskolájának köszönhetjük az Emergency House-t és ezt a négyperces ecstasy-reklámot. No és a szoláriumgépbe beszorult MC Ducky-t, az első női rappert, ezt a progresszív, nyugatos hölgyet, akire tuti bukott volna Ady Endre, fájdalom is volt, amikor később a Koóstolóban láttuk viszont. De a Dübörög a ház mégse róla, hanem arról marad emlékezetes, amilyen lenyűgöző erővel, szenvedéllyel és hittel diktálja az ütemet az algériai Zahír. Egyszerűen rátapadsz és mozogni kezdesz, hiszen a kereszténydemokraták és a kisgazdák "Isten, haza, család" és "Bor, búza, békesség" hármasai óta nem hallottunk ennyire erős, programatikus jelszavakat Magyarországon, minthogy: "Zene!" "Tánc!" "Tempó!" "Ritmus!" "Erő!" "Láz!", amelyeket Zahír a zászlójára írt. Aki ezeket bemondja, az nem tud veszíteni.
1. Splash: Tedd fel a kezedet! (1999)
"Tedd fel fel a kezedet /, Mert én más vagyok, / Jobb ha rám hagyod, / Majd én játszom veled!" Csak a Moby Dicket kísérték olyan értelmezési viták, mint a Splash slágerét, hiszen éppúgy szólhat a hajhúzásmentes orális szexről, mint amennyire Pride-fesztiválokon énekelhető békehimnusz is lehet. VV Zsófi kedvenc dala éppúgy lehetne, mint a börtönből szabadult Nelson Mandeláé. Döntse el Ön, hogy hatvankilences, vagy hatvannyolcas szám-e.
A TOP 10 alapjául a történelmi rádióműsorunkban, a Régen minden jobbvoltban elhangzott beszélgetés szolgált:
Kövesse Facebookon a Page Not Found történelmi stúdióblogot, hogy nagykoncertjünk legyen a BS-ben!