történelmi stúdióblog

Page Not Found Top 10

Page Not Found Top 10

Top 10: a magyarság alternatív himnuszai

2019. április 12. - Page Not Found Top 10

Amikor Rákosi Mátyás új himnuszt szeretett volna íratni Magyarországnak, a felkért Illyés Gyula és Kodály Zoltán megijedt a feladattól, de a top tenünkben listázott többnyire középszerű vagy annál is rosszabb műdalok alkotói híján voltak az aggályoknak, és bátran bevállalták, hogy megírják az új magyar nemzeti imát, míg mások meg csak jót s jól akartak csinálni, slágert írtak, hogy aztán maguk számára is váratlanul emelje meg nótájukat a nemzet. Dessewffy Tibornak dedikált magyarságkutató szintézisünkben sikeres popdal éppúgy helyet kapott, mint szaxofonszólóval megvadított, megverselt magyar helységnévtár, és irigyeljük Kölcseyt, aki nem tudhatta, hogy a magyar nép zivataros századai után még jöhet a „maracujás–mar a gulyás” rímpár.

BEZSENYI TAMÁS–CSUNDERLIK PÉTER–DÉNY LÁSZLÓ–PETŐ PÉTER

10. Beatrice: 8 óra munka (1991)

A Beatrice 8 óra munka című dala egy utolsó tisztelgés a létező szocializmus előtt, amikor a világ proletárjai a műanyagterítős italozókban egyesültek a dolgozó parasztsággal, döntötték magukba meló előtt és után a mosószerhabzású világos sört, hogy a rendszerváltás után együtt süllyedjenek a prekariátusba. Abból a szempontból inkább a Szózatra hasonlít ez a szeszinternacionálé, hogy a Beatrice határozottan programot ad, ez a sláger nem egy ima a nemzethez, vagy pláne Istenhez, hiszen a „nyolc óra munka, nyolc óra pihenés, nyolc óra szórakozás” a II. Internacionálé követelése volt. Ma már a rabszolgatörvény elleni tiltakozásként is felfoghatjuk, Nagy Feró, a „nemzet csótánya” innen jutott el odáig, hogy egykori lázadó rocksztárként immár a Story Magazinban rettegjen a migrációtól, és álljon ki megroggyanva a kormány mellett, ami szomorúbb, mint Csörsz István Elhagyott közérzetem című riportkötete. Talán valaki megtámogathatná két mankóval és két palack pezsgővel, mert így nekünk is „savanykás íz tölti szánkat”.

9. Kárpátia: Férfiak vagyunk (2018)

Pesty Lászlónak nyilván most esik ki a villa a kezéből, és megáll a szájszegletében a kis falat créme brulée, ha elmondjuk, hogy a Kárpátia Férfiak vagyunk című férfidefiníciója nemhogy középszerű, hanem még annál is rosszabb műdal. A nemzeti radikális zenekaroknak egyik fontos küldetése lenne, hogy himnikus dalokat szállítsanak a magyar kultúrának, de sajnos még egy nyomorult csasztuskát sem sikerül megírniuk, úgyhogy a legkisebb ellenállás felé haladva ebben a számban is inkább csak úgy darálják a riffeket, mint a szovjetek a II. Magyar Hadsereget. A Kárpátia emblematikus zenekara lett annak a tocsogó hónaljú, nagyon férfias „nemzeti rocknak”, amely a „férfit” az „ember” szinonimájaként használja, és olyan életrevaló nemzeti programot hirdet meg a dalaiban, minthogy a férfinak az a dolga, hogy harcoljon és meghaljon, az asszonynak, hogy sírjon és felnevelje a fiút, aki majd az apja után megy harcolni és meghalni. A nagy veszteségek sajnos szükségszerűek akkor, ha „a hitünk a pajzsunk”, ami nem igazán NATO-kompatibilis védőfelszerelés. De érdemes hosszabban idézni Petrás János dalszövegét, mert Ed Harris meséli így el a Sziklában a „Sivatagi vihar” hadműveletet: „zúg a szél, ég a tűz, / a fergeteg ma messze űz”. Maga a klip is olyan, mintha felnőtt férfiak rajta maradtak volna a 80-as évek G. I. Joe. rajzfilmjein, úgyhogy ennek a dalnak inkább a Világpanorámában lenne a helye, és nem a Zenebutikban.

8. Bencsik András–Jenei Szilveszter: Szép Magyarország (2007)

A Szép Magyarország című dal felér egy bécsi döntéssel a magyar zenetörténetben, és abból a szempontból erősebb is, mint a Himnusz, hogy Erkel Ferenc a megzenésítéskor nem használt szaxofont, márpedig itt visszaköszön a német erotikus filmek és a korai George Michael-albumok teljes zenei világa. Szinte várjuk, hogy az erős kezdés után a Careless Whisperrel folytatódjon a Bencsik-Jenei-páros dala, ám ehelyett Sasvári Sándor elkiáltja magát, hogy „Vonyarcvashegy, Kassa és Siófok, Felsőpulya, Nagyvárad és Kálló”. A katartikus dalszöveg szerzője maga Bencsik András Demokrata-főszerkesztő, amennyiben dalszövegről beszélhetünk egy megverselt helységnévtár esetén. A Galla-Dózsa-humorduó rukkolt még elő hasonló alkotással, amikor a periódusos rendszert szedték rímekbe, csak azt eleve paródiának szánták. A Szép Magyarország hallgatása a lottóhúzáshoz hasonló izgalmakat okoz, hiszen végigdrukkolhatjuk, hogy elhangzik-e benne Hatvan, Nagyrécse vagy Bázakerettye neve, de több jót nem tudunk elmondani a dalról, azon túl, hogy a történészhallgatókat remekül felkészíti a történetiföldrajz-vizsgára. Talán nem véletlen, hogy eltűnt a Youtube-ról, így csak évekkel később fedezte fel a magyar sajtó, miután felböfögte az internet egy jó sztrapacska és egy korsó Arany Fácán után. De hát ez a zenei Trianon-emlékmű nem is az adott évnek, hanem az örökkévalóságnak született.

7. Prédikátor: Patrióta (2019)

Népfrontos sláger, hiszen mindenki összefog benne, márpedig amikor Geszti Péter szerepel Pajor Tamás dalában, az tényleg olyan, mintha a Fidesz is rajta lenne az ellenzéki közös listán. A Patrióta a „Mi a magyar?” kérdésre ad választ, de úgy, hogy Orbán Viktor nem lépi át olyan sűrűn a Néppárt vörös vonalait, ahogy ez a dal átgázol minden rímügyi genfi egyezményen. A „maracujás–mar a gulyás”, „Gyulán tábor–Ulánbátor”, „Sepsiszentgyörgy–szkepszisemből” költészeti bravúrjai után még a Youtube is leáll egy kis időre gondolkodni. Weöres Sándor sosem piált annyit, hogy ezeket a rímeket megengedhesse magának, de Pajor Tamás olyan szerző, aki sose tudta megállni, hogy ne az első eszébe jutó kínrímet írja le, az más kérdés, hogy zseni a csávó, ezért olyanok villannak be neki elsőként, mint senki másnak. Nemes Nagy Ágnes az összegyűjtött beszélgetései második kötetét csak ennek a számnak szentelhette volna, de valahol örülünk, hogy Márai Sándor már nem hallhatta meg a „San Diego–Szandi égő” rímpárt.

6. Hungarica: Ide születtem (2007)

Míg a Prédikátor a retróból táplálkozott, addig a Hungarica a Magyarságkutató Intézet őstörténeti kiadványaiból, mert nem elégedett meg a gyerekkori balatoni üdülések, a lángossütödék nosztalgikus felidézésével, hanem ezer évet vágtatott vissza az időben, amikor lángolt a Hortobágy, és még „kalandozásnak” hívták a rablógyilkosságok sorozatát. Egy rockzenei supergroupról van szó, a Moby Dick és a Romantikus Erőszak tagjai kötöttek vérszerződést, de sajnos ők is előbb határozták el, hogy himnuszt írnak, minthogy lett volna mondanivalójuk Magyarországról. Pedig mindent megtettek azért, hogy ne csak ötvözzék Arany János és Vörösmarty Mihály örökségét, hanem meg is haladják, de ez a dal is olyan lett, mintha egy középiskolás fiú próbálta volna ki délután, amit a délelőtti irodalomórán tanult az „enjambement”-okról, úgyhogy rakott is minden sor végére egyet. A lovasíjász-tanfolyamok mellett Lovasi Andráshoz is beiratkozhattak volna egy dalszövegíró-gyorstalpalóra.

5. Ákos: Hazatalál (2018)

Az „itt élned, halnod kell” programját egy magyar popsztár se képviseli annyira hitelesen, mint Ákos, hiszen melyik másik országban fordulhatna elő, hogy megpengeted a gitárod, és 12 milliót kapsz az államtól, úgyhogy nem kételkedhet senki sem a könnyűzene Szekfű Gyulájának nemzeti elkötelezettségében. A rocksztár-üzletember a spártai 300 állhatatosságával tűri az állami támogatásokat, és közben olyan műveket alkot, mint a Hazatalál, amely Ady Endre A föl-földobott kőjének újrafogalmazása a kormánypárti kiállások rettenthetetlen tökösségével. A „dühöng a fősodor, / a kedve búskomor” sorokkal a Hír TV beszélgetőműsorainak műsorvezetői szórakoztathatnának, természetesen ennek a dalnak is olyan a mélysége, hogy egy pelikán megdöglene az ilyen sekély tócsában. Az persze biztos, hogyha Orbán Viktor egyszer úgy kel föl, hogy 2022-re új himnuszt szeretne, csak Ákos lehet majd annak zeneszerzője. Már ha nem Mészáros Lőrinc nyeri meg azt a tendert is.

4. Desmond Child és az 1956-os kórus: Egy szabad országért (2016)

Desmond Child, az igen sikeres amerikai slágerszerző Andy Vajnához hasonlóan szintén a NER-ben talált haza, titkon talán remélve, hogy neki is jut majd egy országos rádió. A Kiss és a Bon Jovi egykori Habonya a miami kosárcsapat himnuszát ajánlotta fel az 1956-os Emlékbizottságnak, csakhogy megszülethessen belőle a forradalom és szabadságharc emlékdala, ezt akár előrelépésnek is tekinthetjük, hiszen Geszti Péter Magyarországával szemben ez legalább már nem egy cirkuszból érkezett. Majd főleg tehetségkutatós pillanatsztárokból szervezett egy kórust, akiknek úgy vezényelte a „halszagú” himnuszt, mintha Herbert von Karajan lenne A Nibelung gyűrűje tetralógia előadásán. Mindent elmond a „bátorságot és szabadságot” hirdető megrendelőkről, hogy az emlékdal alatti kommentelést letiltották, de a dal nemcsak a kompetitív autoriter rezsimekkel kapcsolatos vitákhoz járult hozzá, hanem a „magyarság” definiálásához is, mert ha figyelmesen megnézzük a klipet, egészen nyilvánvaló, hogy az őszintén magyar, ami a szívdobogtatással műsorozó Vastag Csaba arcával szemben van.

3. Ismerős Arcok: Nélküled (2007)

Semmilyen szempontból nem kiemelkedő az Ismerős Arcok dala, mégis az új székely himnusz lett belőle, talán éppen azért, mert középszerű, és ezért énekelhető, ellentétben az Erkel-Kölcsey-szerzeménnyel, amely hol magas, hol mély, csomó szünet van benne, szóval még tátogni is nehéz, nem is csoda, hogy a válogatottunk alig tud nyerni, ha a játékosai már egy órával a meccs előtt a himnuszéneklés miatt idegeskednek. A Nélküledhez azonban nem kell az esztergomi Monteverdi Kórus, hiszen egy focilelátó közönsége is meg tudja dörrenteni, és bármikor be tudnak csatlakozni a Nógrád megyei helyszínelők és a kőbányai kínaiak is, pártszimpátiától függetlenül, határainkon innen és túl. A népi és a tápos kultúrának is nagyon fontos része lett a Nélküled, és ebből a szempontból mindegy is, hogy milyen művészi értéket képvisel, mert tényleg fontos és megkerülhetetlen dala lett napjaink közösségépítésének. És ha valaki szerint szélsőjobboldaliak az ezt éneklő, kocsmában összeölelkező kőművesek, abból azt is kinézzük, hogy lefasisztázza a Soho Partyt.

2. Republic: Szállj el, kismadár! (1995)

Nem csoda, hogy a Republic Szállj, el kismadár! című slágere telibe kapta a magyar néplelket, mert egész történelmünk benne van. Egyszerre szól Rákóczi fejedelem bujdosásáról, hiszen hova vitte a kismadár a levelet, ha nem Rodostóba, a dalt hallgatva felrémlenek a női kézilabda-válogatottunk utolsó perces bukásai is, ugyanakkor a Republic slágere menthetetlenül összefonódott Erdei „Madár” Zsolt félremenedzselt karrierjével, akit egy évtizeden át hitegettek az amerikai címmeccsel, és amikor ez nem jött össze, csupaszív bokszolónkat, a magyar Rockyt elhagyta az a külföldi nőszemély, aki ezzel az egész magyarságot csalta meg. Szegény Cipő szerzeményét annyit játszották, hogy simán megértjük, ha valaki gyűlöli, ugyanakkor csak kicsit gondoljon bele mindenki, mennyire menő lenne, ha beleírnák az Alaptörvénybe, hogy mostantól ez az új magyar himnusz, és ezt énekelnénk a meccsek előtt, hiszen mit gondolnának a külföldiek arról a népről, amely azt meri énekelni a himnuszában, hogy „váp-váp-váp-suváp”? Azt, hogy Magyarország egy kurva jó hely, fasza ország, Európa Jamaicája. Mindenki ide akarna költözni. Így végre a Migrációkutató Intézetnek is lenne munkája.

1. Demjén Ferenc: Kell még egy szó (1996)

Koltay Gábor nagyívű eposza, millecentenáriumunk mementója volt az 1996-os Honfoglalás című szuperfilm, amellyel összenőtt Demjén Ferenc dala. Mindannyian emlékezhetünk rá, hiszen minden iskolást elvittek a filmre, és sajnos akkoriban még nem jártak minden magyar mozihoz nachost ropogtató latexruhás bombanők. Nemcsak a magyar filmtörténet, hanem úgy általában történelmünk szégyene, nagylétünk temetője az, hogy a Honfoglalásban egy héttagú besenyő-kommandó kergeti be népünket a Kárpát-medencébe, hiszen ennyi fegyveressel egy követséget se támadnak meg. Arról nem is beszélve, hogy a szuverenitásunkért folytatott hősies küzdelemben egy gazdasági bevándorlót, az olasz Franco Nerót szerződtették le Árpád vezér szerepére. De legalább a főcímdal eléneklésére nem Amedeo Minghit kérték fel, hanem a fogalommá lett Demjén Rózsit, akit ugyan a sajtmajszolós bölcsészbulikban évtizedek óta kritizálnak a föltételezett tintorettó miatt, de ne legyünk elitdiskurzusok foglyai. A magyar emberek jellemzően nem támadják: egyszerűen benyomják a zenegépbe a Kell még egy szót, és meghallgatják. Hiszen úgysincs reménytelibb, patetikusabb, szenvedélyesebb igazsága a magyarnak, mintha egy kocsmai gép énekli neki: "Nézz rám, s ne ígérj, / Nézz rám, sose félj, / Ha nincs hely, ahol élj, / Indulj hazafelé!"

A TOP 10 alapjául a történelmi rádióműsorunkban, a Régen minden jobb voltban elhangzott beszélgetés szolgált:

A bejegyzés trackback címe:

https://pnftop10.blog.hu/api/trackback/id/tr4714759754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2019.04.12. 14:44:05

Azért azt így nem mondanám, hogy Kodály és Illyés "megijedtek" a feladattól, inkább talán fogalamzzunk úgy, hogy feleslegesnek tartották újat írni, mert meg voltak elégedve a régivel - magyarul elküldték Rákosi elvtársat a bús fenébe az ötletével, csak próbálták diplomatikusan kimagyarázni :))))

A nép fia 2019.04.12. 15:49:37

A Honfoglalás dala alatt Attila, Isten ostora c. filmet tolni.... priceless! :D

jerk_off 2019.04.12. 15:59:12

srácok már többször eszembe jutott hogy mikor ilyen listákat gyártotok a régen minden jobb voltban, őrült jó lenne legalább 40-50 mp-et bejaccani a műből. marha zsír a műsor de pl ezekből sem ismertem mindet és sokkal nehezebb úgy értelmezni azt a rengeteg utalást ami elhangzik ha még egy minimális fogódzó sincs. így voltam a minapi kanbulis listával is.

Hefe 2019.04.12. 16:12:14

jaj tesok, hat a nemzeti osszetartozas nem keves penzbol osszetakolt dala a barackfa hogyan maradhatott ki???
www.youtube.com/watch?v=PLvkLDrhobk

kolomparlole1114 2019.04.12. 16:16:55

Hogy maradhatott ki Dopeman klasszikusa?????????????????

www.youtube.com/watch?v=pawYJtQ7-xA

miketbeszéltek 2019.04.12. 16:20:14

@A nép fia: Azt nehéz megválaszolni, hogy miben/mennyire vagyunk hunok, de szerintem ezek a filmkockák jól illusztrálják őseink életét is.

Alick 2019.04.12. 16:39:30

Ez sokkal jobb, mint a "balsors, akit régen tép" :)

www.youtube.com/watch?v=JwSDn_kALjQ

(az önirónia képessége a belső önbizalom egyik fontos jele)

dr. mesterséges színezék 2019.04.12. 16:45:15

Köszi, szórakoztató volt!

Egyébként a Himnuszt a céljaira alaklmatlannak tartottam (na jó, a franconero az, hogy ma is annak tartom) addig, amíg el nem kezdtek megjelenni ezek a modern himnuszocskák.

- o -
Egyébként valaha kamaszként azért is álltam át az angol nyelvű zenére, mert ha a szöveg nem ritkán ugyanolyan szar is, mint Magyarországon Horváth Attila, Adamis Anna és Romhányi József diszjunkt halmaza, legalább a lefordítása szellemi kielégülést okozott.

cardak1212 2019.04.12. 16:47:30

Na és a Magyar vándor zenéje?
www.youtube.com/watch?v=bHNKB1E6wOI

vagy bármi az István, a királyból?

dr. mesterséges színezék 2019.04.12. 16:49:00

@Hefe: ...csába... hogy nem félek ilyen linkekre rányomni! Most a YT hetekig hasonlókat fog ajánlani.

Az az igazi Bús magyar sors, nem Tornyaié.

dr. mesterséges színezék 2019.04.12. 16:55:11

@Alick: Ez biztosan magyartalan, hazaáruló, migránsista, sorosista, zsidrák(bérenc) lipsi.
Ezt abból gondolom, hogy - azt már megtanultam, hogy - én az vagyok, és ez több helyen is tetszett.

steery 2019.04.12. 16:55:42

Itt a feljavított szövegű Himnusz:

Isten, áld meg népedet
boldogsággal, bőséggel,
szép hazánkat támogasd
szereteted fényével.
Sorsunkhoz légy kegyelmes,
tarts meg minket egységben,
had viruljon országunk
örökké az életben.

Ez hogy tetszik? A zene maradhat.

kocsisj 2019.04.12. 17:06:50

@cardak1212: Az István a királyt hagyd ki! Nem egy színvonal ezekkel. Az, hogy azt is elgányolták végtelen szomorú, de a '84-es főpróbán a Királydombon még egész mást jelentett.

dr. mesterséges színezék 2019.04.12. 17:13:38

@steery: Hiszen az eredetinek éppen a szövegével nincs baj: a dallama kiénekelhetetlen Kodály népe számára (is), és 60-as tempója sem egy kifejezett buzdító feszesség. Nem véletlen, hogy külföldi (katona)zenekarok el se akarják hinni, hogy úgy kéne játszani, ahogy, és feszt belevisznek egy kis sebességet, egy kis pattogást.
Értem én, hogy Erkel jót akart, de túl jó lett. Madách se locsolóversnek írta a Tragédiát.

darlacko 2019.04.12. 17:19:37

@Alick: Sickratman se rossz, de a Bëlgától a Nemzeti hip hop azért népszerűbb. Simán lehetne himnusz, milliós nézettsége van youtube-on. A Tenkes kapitánya dallamtéma mindenki fülében ismerősen cseng. Ha nem is a himnuszt, de legalább a Szózatot le lehetne cserélni a Nemzeti hip-hop-ra.

youtube.com/watch?v=jS-jSTVt670

dr. mesterséges színezék 2019.04.12. 17:50:16

@Novák Aircraft Ferencné: Meg "hadd", de nem ez a baj, hanem az, hogy ez itt simán beleférne a Hivatalosch Proffy Felhozatalba.

exterminador 2019.04.12. 17:51:17

@dr. mesterséges színezék: az általad felsorolt szövegírók Magyarországon a legigényesebbek között vannak , benne a felső 10 %-ban. Vannak náluk sokkal gyengébbek is.

dr. mesterséges színezék 2019.04.12. 18:00:38

@exterminador: Elkerülhette a figyelmedet a "diszjunkt halmaz". Tudom, írhattam volna egyszerűbben is, de juszt se. :)

kgaba82 2019.04.12. 18:02:47

@croc: Igen én is így tudom. De ha elvállalták volna, akkor Rákosiék írattak volna olyan szöveget hozzá, amely később komplette tette volna vállalhtatlanná az egészet. Nálunk aligha működött volna, ami az oroszoknál. Kommunista himnusz dallama új szöveggel.

dr. mesterséges színezék 2019.04.12. 18:10:57

@kgaba82: A szovjet-orosz himnusz dallama HIMNUSZOS. Íve van, de a dallama egyszerű, halandónak is énekelhető. No a miénk pont az ellentéte.

fátum 2019.04.12. 18:14:39

@dr. mesterséges színezék: Talán azért, mert ennek így nincs igazán értelme. Inkább a komplementer (kiegészítő) halmazukra, pontosabban uniójuk komplementerére gondolhattál. Halmaznak nincs diszjunkt halmaza. Két halmaz diszjunkt, ha nincs közös elemük, de ezzel nem definiálhatsz egy halmazt, hiszen a magyar szövegírók halmazának számtalan részhalmaza lehet diszjunkt az általad említett szerzők halmazával.

LúzerMan 2019.04.12. 18:19:01

Remek összefoglaló, köszönjük!
Kellemes felvezető szöveg után jön mindig maga a sokk a szar zenével. Kiegyensúlyozott kompozíció!
Egyébként szerintem is leváltandó a Himnusz.

inteligencs elenzeki 2019.04.12. 18:19:47

Szerintem az a gond, hogy mindenki olyant akar a témában rittyenteni, hogy beleremegjen a föld. Aztán a végén lesz egy izzadtságszagú erőlködés, a szövegben is, és a zenében is túlzó motívumokkal.
Egyébként én Ákosért annyira nem vagyok oda, pedig hát én is jobbos vagyok, de ez a produkciója véletlenül nem rossz.

A himnuszt énekelni tényleg kicseszés, ha az operaénekeseket nem vesszük.
Amúgy nincs vele gond, csak gyorsabban kéne játszani, akkor az éneklésnél is hamar túl lehetne lépni a magas részeken :)

fátum 2019.04.12. 18:28:57

@Alick: De miért tépi Reagan a balsorsot? :-)

kgaba82 2019.04.12. 18:45:14

Nekem a "Nemzeti dal" jobban bejön, mint a fentiek vagy a Himnusz.
A Himnusz dallama túlságosan komor, szövege pedig a sült galamb várás netovábbja. Ahhoz képest a "Nemzeti dal" cselekvésre szólít.
Annyi a problémám vele és más nemzeti dalokkal, himnuszokkal, hogy a szabadságért való kiállás alatt a nemzeti szabadságért való harcot érti. Az egyéni szabadság és jólét nem tárgya ezeknek. Mind a nemzeti, mind az egyéni szabadság fontos. Megfelelő arányra lenne szükség.
Anélkül a himnuszok eléggé a politikai tömegmanipulációk eszközei.
A probléma az, hogy a magyar nemzet szabadságfelfogása nem a szabad emberek együttműködő közösségét foglalja magában, hanem a szabad közösségnek való szolgai felajánlkozást.
Ami, mint tudjuk, mindig is a felső-középosztály (mint egykor a nemesek osztálya) érdekeinek való alárendelést takarta. Aztán láttuk, hogy az utóbbi 200 évben csak pofázni tudtak vitézségről. Pont úgy, mint az amerikaiknál, ahol az alacsony végzettségűek a nemzeti propaganda célpontjai, a potenciális ágyútöltelékek, míg a főiskolát végzettek, jómódúak vagy megússzák az egészet, vagy harctértől távoli szolgálatot adnak nekik.

A magasztos nemzeti eszme általában nem egyéb, mint az aránytalan bánásmód képmutató módon való elkenése.

fátum 2019.04.12. 18:45:52

Magyar Himnusz - Kolarics Andrea & Kontor Tamás
www.youtube.com/watch?v=a_Rge-hgPzA

R.V.J. · https://migrationaid.org/ 2019.04.12. 18:50:23

@dr. mesterséges színezék:
Olyan hogy magyar nincs is!!!! Himnusz sem kell neki emiatt!!!!
Az ország etnikai összetétele miatt északon a szlovák, délen a szerb, keleten a román, nyugaton a horvát és az osztrák himnuszt kell kötelezővé tenni!!!!!!!

dare 2019.04.12. 18:52:31

Eltűnt a kommentem, na mindegy, akkor ez a szám a Kowáéktól szerintem simán befér bármilyen magyarság 10-es listára: youtu.be/gl-lQ5LykJ0

dr. mesterséges színezék 2019.04.12. 19:21:19

@fátum: Korrekt, és ezzel együtt érthető, hogy voltak ők hárman (meg még egyketten), meg az összes többi. Legalábbis: bízom benne.

dr. mesterséges színezék 2019.04.12. 19:25:35

@R.V.J.: Ebből az derül ki, hogy egy ország etnikai összetétele egy adottság, abból bármit levezetni legfeljebb egy-két mocsadék politikai kalandor érdeke.

Viszont legalább ezegyszer a belgák röhöghetnek a markukba: általában ők nem tudják, hová kell állni a vallonok és flamandok között, de nekik legalább van himnuszuk, amivel se a flamand, se a vallon nem dicsekedhet.

R.V.J. · https://migrationaid.org/ 2019.04.12. 19:37:43

@dr. mesterséges színezék:
A belgák himnuszára nekem is megdobban a szívem, de mi a pártban már előrelátóbbak vagyunk. A gyűlés előtt a müezzin imára hívó énekére gyakoroljuk az előreborulást.

exterminador 2019.04.12. 19:50:10

@dr. mesterséges színezék: nem tudom, min változtat a "diszjunkt halmaz".

dr. mesterséges színezék 2019.04.12. 19:59:37

@exterminador: Pont az említetteket tartom valamirevaló szövegírónak, a többi meg a... többi.

dr. mesterséges színezék 2019.04.12. 20:00:45

@R.V.J.: Helyes, gyakoroljátok is! Ha nem megy elég alakiasan, Kövér kizár abból a pártból. Szereti a zárakat.

R.V.J. · https://migrationaid.org/ 2019.04.12. 20:21:49

@dr. mesterséges színezék:
Azt a kakastollas blogcsendőr tempóját neki!!! Büszke vagyok rád!!! Csak attól tartok, hogy ha ekkorákat ugrasz árnyékokra, akkor este 10re már dupla bokatöréssel fekszel majd a virtuális balesetin.
Ha nem vennéd észre mi egy csónakban süllyedve evezünk amerre épp kedvünk tartja!

enrikokaruszo 2019.04.12. 20:42:54

a himnusz leváltása az utcák és terek átnevezgetésével egyfajsúlyú idétlenség

R.V.J. · https://migrationaid.org/ 2019.04.12. 20:57:32

@enrikokaruszo:
Nem értek egyet!!! Himnusz shimnusz, de ha valaki megpróbálná megváltoztatni a Rumbach Sebestyén utcámat, arra rahívnám a Wiesenthalt!!!!!

kvadrillio 2019.04.12. 21:30:24

HMMM......AKINEK NEM TECCCCCC A MAGYAR HIM....NUSZ, ELMEHET IZRAELBE KIBUCOLNI ! :o))))) SICCCC INNEN !

kvadrillio 2019.04.12. 21:33:37

ORB ÁN EGY BETEG TÁRSADALMI STRUTÚRÁT HOZOTT LÉTRE !

A NÉP SENYVED, A MÉSZAROSOK PERMANENSEN ONANIZÁLNAK.
AZ ILYEN HÜJJJJE ORSZÁGVEZETŐT MINT AZ ORBÁN, FEL KELL N ÉGYELNI ÉS KISZÖGELNI A SZABADSÁGSZOBORRA !
OECD: Európában vészesen sorvad a középosztály, és ez Magyarországon is súlyos problémákhoz vezet
04.11. 1216 gazdaság
Rácz Johanna

A középosztálybeli háztartások küszködnek, hogy fenntartsák életmódjukat és gazdasági súlyukat, miközben stagnáló bevételeik egyre kevésbé képesek fedezni a dinamikusan növekvő lakhatási és oktatási költségeket. A pénzes réteg ugyanakkor tovább gazdagodik. A jóléti társadalom alapkövének tekinthető jövedelmi középréteg éppen azt veszíti el, ami évtizedeken át a középosztálybeliség stabil hozadéka volt: a lakhatást, a kényelmes, elérhető közszolgáltatásokat és a biztos munka jelentette egzisztenciális biztonságot. A kormányoknak tehát mindent, vagy legalábbis többet meg kell tenniük a középosztálybeliekért – riadóztatott szerdán kiadott jelentésében a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD).

Középosztály alatt a szervezet azt a réteget érti, amely az adott országban érvényes mediánjövedelem 75-200 százalékához jut hozzá. Ez tehát valójában jövedelmi közép, de a továbbiakban az egyszerűség kedvéért leginkább középosztálynak fogjuk nevezni, figyelmen kívül hagyva, hogy a középosztálynak számos különféle definíciója létezik számos megközelítésből.

kvadrillio 2019.04.12. 21:36:39

A NYÖGDÍJASOKNAK ODAVETETT 2,7 %-OS EMELÉST, KÖZBEN ELSZABADULT AZ INFLÁCIÓ AMI 100 X ENNYIT VETT EL A NYUGDÍJASOK PÉNZÉBŐL !

KOMOLYAN..., ORBÁN MEDDIG AKARJA MÉG EZT A POLITIKAI BOHÓZATOT CSINÁLNI ???!

kvadrillio 2019.04.12. 21:43:04

BASSZAMEG ! NU, EZÉRT KELLETT EZEKET A ZSIDÓKAT FUNKCIÓKHOZ JUTTATNI, HOGY MEG MUTASSÁK, MILYEN ÓRIÁSI HARÁC SOLÁST, KAPZSISÁGOT LEHET VÉGHEZVINNI A ROTHADT KAPITALISTA RENDSZEREKBEN !!!!! ENNEK A FASZINAK A TOKÁJÁN IS MINDEN SZŐRSZÁL, EHTE ZSIDÓT JELKÉPEZ !!!!!!!!!!!!
OECD: Európában vészesen sorvad a középosztály, és ez Magyarországon is súlyos problémákhoz vezet
04.11. 1216 gazdaság
Rácz Johanna

A középosztálybeli háztartások küszködnek, hogy fenntartsák életmódjukat és gazdasági súlyukat, miközben stagnáló bevételeik egyre kevésbé képesek fedezni a dinamikusan növekvő lakhatási és oktatási költségeket. A pénzes réteg ugyanakkor tovább gazdagodik. A jóléti társadalom alapkövének tekinthető jövedelmi középréteg éppen azt veszíti el, ami évtizedeken át a középosztálybeliség stabil hozadéka volt: a lakhatást, a kényelmes, elérhető közszolgáltatásokat és a biztos munka jelentette egzisztenciális biztonságot. A kormányoknak tehát mindent, vagy legalábbis többet meg kell tenniük a középosztálybeliekért – riadóztatott szerdán kiadott jelentésében a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD).

Középosztály alatt a szervezet azt a réteget érti, amely az adott országban érvényes mediánjövedelem 75-200 százalékához jut hozzá. Ez tehát valójában jövedelmi közép, de a továbbiakban az egyszerűség kedvéért leginkább középosztálynak fogjuk nevezni, figyelmen kívül hagyva, hogy a középosztálynak számos különféle definíciója létezik számos megközelítésből....

A KURVAISTENIT EZEKNEK A ROTHADLELKŰ, HARÁC SOLÓ ZSIDÓKNAK !!!

kvadrillio 2019.04.12. 21:46:52

@kvadrillio: ..Egymilliárd dollárt csalhatott el a Pólus Center tulajdonosa..... A FASZOMTELE EZEKKEL...

kvadrillio 2019.04.12. 21:47:49

@kvadrillio:
Egymilliárd dollárt csalhatott el a Pólus Center tulajdonosa
CsD
CsD
követés
2019.04.12. 09:56

Amerikai befektetők azzal vádolják a Pólus, a Campona és sok már magyarországi ingatlan tulajdonosát, hogy elcsalt tőlük több mint egymilliárd dollárt – írja a G7.hu. A csalással vádolt üzletember Radovan Vítek, Csehország harmadik leggazdagabb embere, az ő tulajdonában lévő CPI Propetry Group pedig számos irodaház és hotel mellett például a Pólus Center, a Campona és az Europeum tulajdonosa.
Radovan Vitek
Radovan Vitek
Fotó: CIJ Czech Republic / Facebook

A vádló New York-i hedge fund, a Kingstown Capital szerint Vítek egészen trükkösen, strómanhálózatokon keresztül és például veszekedéseket és vitákat színlelve bírta rá őket, hogy áron alul adják el a részvényeiket egy cégben. A kérdéses cég a luxemburgi székhelyű Orco Property Group, amelynek Budapesten is volt több befektetése, ezé a társaságé volt például az Andrássy úti Párisi Nagy Áruház.

A Kingston szerint Vítek félrevezette őket, csúsztatott a cég pénzügyi helyzetéről, beépített embereivel pedig igazgatósági üléseken, üzleti ebédeken üvöltöztek egymással, hogy úgy tűnjön, mintha bajban lenne a cég (ami ekkor még nem volt bajban, igaz, 2009-ben tényleg csődbe ment). Ezt látva a hedge fund inkább a piaci ár alatt megszabadult a részvényeitől, amelyeket végül szintén Vitek strómanjai vásároltak meg.

Radovan Vítek a szlovák kuponos privatizáció alatt szedte meg magát, majd vagyonát leginkább cseh- és németországi, első sorban berlini ingatlanokba fektette. A magyar plázákat is tulajdonló cége, a CPI (Czech Property Investment) Olaszországban, Svájcban, Franciaországban és a közép-kelet-európai régióban is aktív. Befektetéseivel a harmadik leggazdagabb cseh lett a magyar Telenor tulajdonosa, Pert Kellner, és a cseh miniszterelnök, Andrej Babiš mögött. De cégei a leggazdagabb magyarok egyikével is üzleteltek: 2017-ben a CPI az épp akkoriban Mészáros Lőrinc cégcsoportjába került Appeninntől vásárolt egy irodaházat az V. kerületben.

kvadrillio 2019.04.12. 21:55:00

NA, EZ A FASZ SEM HARÁCSOLT MÉG ELEGET ???????!

Leisztinger Tamás megvette a Népszavát

Meg akarják tartani az eddigi munkatársakat. Leisztinger baloldali vállalkozóként volt ismert, de nemrég Orbán Viktor is lelkesen dicsérte.

PONT Ő HIÁNYZOTT A NÉPSZAVÁNAK.

kvadrillio 2019.04.12. 21:55:42

NA, EZ A FASZ SEM HARÁCSOLT MÉG ELEGET ???????!

Leisztinger Tamás megvette a Népszavát

Meg akarják tartani az eddigi munkatársakat. Leisztinger baloldali vállalkozóként volt ismert, de nemrég Orbán Viktor is lelkesen dicsérte.

PONT Ő HIÁNYZOTT A NÉPSZAVÁNAK.

kvadrillio 2019.04.12. 21:56:37

@kvadrillio: MÉNEM MENNEK A PICSÁBA EZEK INNEN IZRÁHELBE BIZN ISZELNI ???!!! CSAK RONTJÁK ITT A LEVEGŐT !!!

R.V.J. · https://migrationaid.org/ 2019.04.12. 22:13:41

@kvadrillio:
Látom az esti adag clozapint, olanzapin kombódat elfelejtetted bevenni.

agarik 2019.04.12. 22:17:33

Tökmindegy, csak legyen legit, ellentétben a Kölcsey-féle keresztény bullshittel.

humorpalanta 2019.04.12. 23:09:02

1 kérdés: Miért van az, hogy mindig a turbómagyarok azok, akik a magyarságot leginkább leíró és összetartó elemeket gyalázzák és dobnák ki például azt a Himnuszt, ami az egész kurva világon egyedivé tesz minket?

dr. mesterséges színezék 2019.04.12. 23:10:52

@R.V.J.: Pardon, hogy bocsánat! Tényleg nem vettem észre.
Amióta a retardált birkák produkciójától megkülönböztethetetlen a retardált birkákat imitálni akaróké, sőt előbbiek is mintha saját karikatúrájuk volnának, már szégyellni sem tudom magam a megkavarodásért.

agarik 2019.04.12. 23:51:06

@humorpalanta: A Kölcsey-himnusz SZÉTVÁLASZT, nem összetart. Szemét keresztény szemfényvesztés, a világnézeti szabadság nyílt megsértése. Használata nemzeti jelképként gyalázat.

kvadrillio 2019.04.13. 11:11:12

NEMÉRTEMNEMÉRTEM....MIJAFASZT KERES IZRÁHEL SZÍRIÁBAN ???! SZÍRIA AZT ÁLLOMÁSOZTAT A SAJÁT ORSZÁGÁBAN, AKIT Akar ! Irán már régen ott van !!!!!!... SZTEM IRÁN LŐJJE SZARRÁ IZRAELT, AKI EGYRE NAGYOBB POFÁVAL TÖR BE MÁS ORSZÁGOKBA !!!!!

Izrael végez Aszaddal, ha nem állítja meg Iránt

Ilyen nyíltan még nem fenyegették meg a szír diktátort. De ketyeg az óra, Teherán nem vár Trumpra, napok kérdése lehet a megtorló csapás.

Szíriában az utóbbi hónapokban gyakran érte olyan támadás a kormányerőket vagy az iráni egységeket, amelyeket Izrael számlájára írnak. Izrael általában nem kommentálja az ilyen jelentéseket.

IZRAEL TÚL SOKAT KÉPZEL MAGÁRÓL ÉS MAJD JÓL POFÁN VÁGJÁK ŐT !

kvadrillio 2019.04.13. 11:16:54

@kvadrillio: HMMM....BAZDMEGIZRÁHEL ! ÍGY SOHA NEM LESZ VÉGE A SZÍRIAI HÁBORÚNAK ÉS NEM KÖLTÖZHET VISSZA A SZÍR NÉP !!! DÖGÖLJ MEG , ROTHADT AGRESSZOR !!!

kvadrillio 2019.04.13. 11:19:20

IZRAEL....PROVOKÁL, PROVOKÁL ÉS PROVOKÁL !!!!!

Szíriai hírügynökség: Izraeli gépek támadtak egy katonai bázist Hamában

Írta: Szombat / MTI - 2019-04-13 Rovat: Hírek - lapszemle, Külföld

Izraeli harci gépek megtámadtak egy katonai támaszpontot a szíriai Maszjaf település mellett, Hama tartományban. A szíriai légvédelem lelőtte a támadó rakéták egy részét, de több épület romba dőlt, és hat katona megsebesült – jelentette szombaton a SANA állami hírügynökség katonai forrásokat idézve.

Képünk illusztráció
A hajnali légitámadásban részt vevő izraeli gépek a libanoni légtéren keresztül jutottak be Szíriába – tették hozzá.

Egy szíriai kormányzati forrás azt mondta a dpa hírügynökségnek, hogy egy katonai iskolát és kiképzőtábort ért találat.

Szíriai civil aktivisták szerint – idézte a dpa – az iráni Forradalmi Gárda elitalakulat erői állomásoznak a megtámadott támaszponton.

Az Emberi Jogok Szíriai Megfigyelőközpontja (OSDH) nevű hálózat azt állítja az AP hírügynökség szerint, hogy három épületet ért találat, és 17 szíriai katona sebesült meg. Halálos áldozat is van, de azt nem tudta megmondani az OSDH, hogy hány és vannak-e közöttük esetleg iráni katonák.

A Times Of Israel ugyanerre az arab forrásra hivatkozva azt írta, hogy iráni “elemek” és Irán-párti harcosok vannak az áldozatok között.

Irán szövetségese Bassár el-Aszad szíriai elnök kormányának, a Forradalmi Gárda a szíriai háború 2011-es kezdete óta jelen van az országban.

Szíriában az utóbbi hónapokban gyakran érte olyan támadás a kormányerőket vagy az iráni egységeket, amelyeket Izrael számlájára írnak. Izrael általában nem kommentálja az ilyen jelentéseket.

kvadrillio 2019.04.13. 11:22:56

@R.V.J.: nemtom miafenék ezek...., de BIZTOSAN FIHOM, HA ENNYIRE ISMERED ŐKET !!! :o))) máminthogy....""Látom az esti adag clozapint, olanzapin kombódat elfelejtetted bevenni. """ MMMM...MMM....NAGYON FINOMAK EZEK ??? AKKOR EGYÉL SOKAT BELŐLÖK ÉS IGYÁL RÁ EGY KORSÓ SERT IS ! EGÉSZSÉGEDREHHH ! :o))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

kvadrillio 2019.04.13. 11:27:11

@R.V.J.: tooooooooood..., te kis fasztkalap """ az iráni Forradalmi Gárda elitalakulat erői állomásoznak a megtámadott támaszponton.""" ....AZ ELITALAKULATA, MINDEN ORSZÁGNAK A KATONAI "KINCSE" ! REMÉLEM EZÉRT IRÁN KURVAJÓÓÓL POFÁNVÁGJA IZRAELT !!!!! DRUKKOLOK EZÉRT !

és egybként, A KURVA ANYJÁT IZRAELNEK !!! MINDIG Ő PROVOKÁL MINDENKIT A KÖZEL-KELETEN ÉS M,ÁSHOL IS !

kvadrillio 2019.04.13. 11:57:32

NABAZMEG ! gyerekkoromban olvastam ijjjjjen sci-fiket..., hogy AZ EMBERCSEMPÉSZ-MAFFIA HOGYAN URALJA EL E FÖLDET ÉS VESZI ÁT A HATALMAT !!!!....NU, E..., MEGTÖRTÉNIK MOST, A 21. SZÁZADBAN......

Az orosz maffia luxusjachtokon szállít menekülteket az olasz kikötőkbe

Törökországból érkeznek az amerikai felségjelzésű hajók. Az ár 10 ezer euró/fő.

aranyláz 2019.05.22. 11:49:26

@darlacko: a Belgát abszolút adom! kiváló paródiája a sírva-vigadó magyar népléleknek, de egyúttal megteremti a feloldását is azzal, hogy kineveti/kinevetteti magát-alapmű

enrikokaruszo 2019.11.19. 21:53:11

...majd visszagombbal megnézem, hogy kerültem megint ebbe a diliházzá változtatott beszélgetésbe...
de ha már: a közös nevező sosem lehet minőség, nem az a szerepe...inkább slágerlista....vagy pörköltnokedli

HussarX 2019.11.19. 22:27:19

A legjobb élő szövegíró talán a Dusán.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2019.11.19. 22:49:20

a parazitaknak nem tetszik h a gazdatest mas zenét IS hallgat a padodon kívül.
skandallum.

Kőműves Kellemetlen 2019.11.20. 01:05:19

Ez a 10 borzalom melyik fasz szerint alternatív himnusz, és ki gondolja annak?

@croc:
Másrészt valószínűleg sosem történt ilyesmi, csak mendemonda (hülyébbeknek: városi legenda) az egész.
Hidd el, ha Rákosi akarta volna, Illyés és Kodály megírja.

@miketbeszéltek:
" Azt nehéz megválaszolni, hogy miben/mennyire vagyunk hunok"
Ezt nagyon egyszerű megválaszolni: semennyire. Se nyelvben, se genetikában semmi közünk a hunokhoz, délibábos magyarkodó elmebetegek faszsága az egész.

@dr. mesterséges színezék:
Vagy legalábbis nem értetted a nagy részét, ezért azt hitted, hogy jó.

@steery:
Őszintén?
Fos.

@kocsisj:
A bemutató után egy évvel volt a főpróbája? Érdekes.

Kőműves Kellemetlen 2019.11.20. 01:21:48

@dr. mesterséges színezék:
Nem, Erkel pénzt akart, és elővette egy valamelyik operájából kimaradt, mert - okkal - túl silánynak tartott betétzenéjét.
Egyértelműen látszik, hogy nem Kölcsey Himnuszának szövegére íródott a dallam, képzett zenész (Erkel az volt) ekkora hibákat nem követ el, ha szöveget zenésít meg.
Az meg, hogy időnként 5 hangköznyi ugrások vannak benne, átlagember számára himnuszként énekelhetetlenné teszi.

@darlacko:
Inkább a Himnuszt kéne lecserélni a Szózatra.
Jóval kevésbé búvalbaszott dallam, és énekelhetőbb (igaz, egy helyen abban is van 6 hangköznyi ugrás).
Valójában a Klapka-induló (Fel, fel, vitézek, a csatára!) lenne megfelelő himnusznak, lendületes, lelkesítő és énekelhető (és ugyanaz az Egressy szerezte a zenéjét, aki a Szózatét; a szövegét meg Thaly Kálmán, és benne van az az igen magyaros fél sor, hogy "be van véve" - itt most nem a nyelvtani szerkezetre gondolok, hanem a jelentésére).

@humorpalanta:
"ami az egész kurva világon egyedivé tesz minket"
Azzal, hogy ennyire elbaszottul szar himnusza senki másnak nincs?
Kösz, ebből az egyediségből én annyira nem kérnék.

@Szóra kész Szókratész:
Amiket az öccse írt.

midnight coder 2019.11.20. 07:12:10

@Kőműves Kellemetlen: Na, azért elég sok ország himnusza meglehetősen szar. Igen, a mienkkel sem nagyon lehet dicsekedni.

midnight coder 2019.11.20. 07:21:38

@kgaba82: Tudod, ezek a himnuszok általában az egész nemzet összefogásáról szóltak, és nem az egyének kiteljesedéséről. Mert hogy akkoriban az volt a tapasztalat, hogy az egyénnek csak a nyertes oldalon van esélye egyáltalán életben maradni - a kiteljesedésről nem is szólva - az pedig általában az a csapat, akik sikeresen fognak össze. És persze igen, ebben általában a gyalogok haltak, bár régebben azért uralkodónak lenni sem feltétlenül volt a hosszú élet titka, ugyanakkor a buktát is megszívták a gyalogok is, bár tény hogy általában a felsőbb osztály jobban. Ami amúgy nem is volt annyira rossz rendszer: ma kb. Hitlerék, illetve pár jugó háborús bűnös voltak az utolsók akik elkúrták, nem kicsit de nagyon, és utána komolyan felelősségre lettek vonva. Ma a politikus ha elkúrja, legfeljebb elbukja a választásokat és elegánsan odább áll. Idehaza esetleg még keljfeljancsiként újra elő is kerül, lásd Fletóék és a DK.

midnight coder 2019.11.20. 07:25:56

@darlacko: A hiphop mint műfaj kb. a legigénytelenebb hulladék amit az emberiség valaha is elkövetett. Az, hogy az amcsi gettópatkányok sikerrel idehányhatták ezt nekünk Európába, az európai civilizáció szégyene.

gigabursch 2019.11.20. 07:34:49

Hű de szar eresztés volt ez...

Ami érték, azt fikázzátok, amit meg kellett volna találni azt mind nem találtátok meg és amit dicsértek az mind egy rakás szar.

Brávó!

dr. mesterséges színezék 2019.11.20. 08:36:24

@Kőműves Kellemetlen: A kvint hagyján volna, mert a prim és az oktáv után a legkonszonánsabb hangköz lévén jól rááll a fül, és viszonylag természetes a képzése a nagy távolság ellenére is.
De akad benne szext, sőt éppen a utolsó szakasz előtti rövid szünet után szeptim is: nem véletlen, hogy ahol a legnagyobb hangsúlyt kapja, éppen ott szól a leghamisabban.

body_andras 2019.11.20. 08:43:38

Sajnos ebben a felsorolásban fájdalmas igazságok is vannak, mint pl a Nyolc óra munka. Egy alkoholbeteg nemzet himnusszá emeli a részegség ódáját. Ha mind a 10 elemmel egy jelenséget szimbolizálunk, amihez bármilyen dalt hozzá lehetne kötni, akkor ez tökéletesen illik a képbe. Ugyanide sorolhatjuk a Magna Cum Lauda pálinkadalát, a Budapest Bár - Lovasi Szilvafáját, a NER barackfás gyerekdalát.

Ugyanakkor súlyos tévedések is vannak a listán, melyeket a posztoló felnagyít, mintha az egész közösséget jellemeznék, pedig csak egy szűk rétegnek valók, mint pl a Kárpátia.

Ennek a listának a szemléletmódjához (legalábbis amit én látok benne) nem 10, hanem sokkal több, himnusszá avanzsált dal tartozik. Pl az Éjjel soha nem érhet véget, a Gyurcsány-MSZP Magyarországa, stb.

A közösséget elég jól minősíti az hogy milyen dalok érnek el hatást a tömegpszichózisban.

body_andras 2019.11.20. 09:03:45

Nem tudom volt-e már, de bőven idetartozik a Szállj Fel Szabad Madár, ami tudatosan írt nemzeti induló; és sajnos a Kis Grófo No Roxa Áj is, amit meg a proli nép önként emelt fel a csillagokig.

De ha csak egyetlen slágert kéne Himnusszá tenni az elmúlt 100 év repertoárjából akkor én a Sárga Rózsát választanám - Illéstől, nem Zsuzsától.

body_andras 2019.11.20. 09:04:57

@igazi hős: Dopeman alternatív köztársasági elnök úr himnusza inkább ez: youtu.be/qhywUvoj-88

dr. mesterséges színezék 2019.11.20. 09:08:00

@Kőműves Kellemetlen: Az aktív angoltanulás hangyányival előbb kezdődött, mint az aktív zenehallgatás, és aztán egymást erősítették (szövegkönyvek megszállott körmölésével), ezért hamar lejött, hogy mibe nem szabad belemenni, ha jót akarok hallgatás közben. Persze akadt olyan kedvenc, aminek első ránézésre érdekes volt a szövegvilága, aztán hosszabb távon kiderült, hogy lemezek során át variálják ugyanazt a féltucat panelt, ami primer fájdalmat és szekunder szégyent okozott.

dr. mesterséges színezék 2019.11.20. 09:14:11

@body_andras: Középeurópai Hobo Blues 3 - néhány hang kvinttel lejjebb igazításával.

dr. mesterséges színezék 2019.11.20. 09:17:57

@body_andras: "A közösséget elég jól minősíti az hogy milyen dalok érnek el hatást a tömegpszichózisban."

www.youtube.com/watch?v=HAXDX103eSM

konrada 2019.11.20. 09:55:15

A felsoroltak többsége - ráadásul nem is igazán jó - iparosmunka.
Megírásuk mozgatórugója valamiféle igénynek megfelelés, nem pedig valódi érzés kifejezése.

Így elég merész volna bármelyiket is általános - országot meghatározó - himnikus dalnak tekinteni, még ha az adott műfaj adott közönségcsoportja próbálná is annak tekinteni (vagy a megrendelő annak eladni.;)

...de ettől még bármi lehet egy bizonyos rétegcsoport saját himnusza, de az meg legyen az ő bajuk.
...Mint a hülye drukkereknek a Soho Party szerintem minősíthetetlenül sz.r száma...

...s persze tévedés a Ricse számát himnusznak tekinteni, mert az - ahogy egyébként jól írta a blogger - egy viccdal, ami pont nem arról szól, ami a címe, hanem arról hogy itt nem változik semmi...

Tom Bradley 2019.11.20. 10:44:32

Ahogy azt már előttem is kezdték pedzegetni, a blogger alaposan mellélnyúlt a cím/témaválasztással.
1. A felsorolt tíz alkotás nem Himnuszpótléknak készült, hanem a többsége az ún. hazafias dal (patriot song) kategóriájába tartozik. Így aztán nem is a közízlésnek kell feltétlenül megfelelnie, hanem azok ízlésének, akik hallgatják.
2. Még itt is különbséget tennék a "spontán" alkotások (Nélküled, pl.) és a megrendelésre gyártott dalok között. Nem véletlen, hogy az előbbiek viszonylag hosszabb időn keresztül népszerűek, az utóbbiak hamar elfelejtődnek.
3. Néhány dal szerintem kifejezetten a Himnusz lejáratása miatt lett beválogatva, színvonalával mintegy lehúzva az eredetit, aminek lecserélésre szánva a blogger egyáltalán beválogatta ide.
4. Függetlenül attól, hogy a Himnusz jó-e vagy rossz, nehéz-e énekelni vagy nem, jó ideje ez az ország himnusza, felesleges cserélgetni. NB.: a közelmúltban himnuszt cserélő országok is max a szöveget cserélték, a dallam, zene maradt a régi.
5. Továbbra sem értem, hogy egyeseknek miért fáj, ami magyar, miért kell gyalázni. (lásd a Puskás megnyitójáról írt indexes cikket jelen blogbejegyzés mellett )

erol 2019.11.20. 11:04:15

@Tom Bradley: "Továbbra sem értem, hogy egyeseknek miért fáj, ami magyar, miért kell gyalázni."

Szerintem senkinek semmi baja a magyarokkal. Ha egy magyar ellopja a pénztárcámat és utána én fennhangon szidom, akkor nem azért teszem mert az illető magyar.
Ilyen erővel aki Gyurcsányt szidja, az egy magyar embert szid, tehát magyargyűlölő.

2019.11.20. 11:34:46

@agarik:
Miért is? Azon kevés nemzeti jelképeink egyike (a piros-fehér-zöld mellett), amely mindenféle rendszert átvészelt. Rühellem a kereszténységet, de leszarom, hogy a Himnusz úgy kezdődik, hogy Isten áld meg a magyart, mert ebben Istent csak szimbólumként kezelem, annyit jelent, hogy jobb sorsot akarunk (igen, tény hogy negatív, hogy nem teszünk érte, hanem fentről várjuk az áldást, de a magyar nép ilyen jó ideje).

2019.11.20. 11:39:34

@Tom Bradley:
A poszt irónikus, a posztoló nem akarja lecserélni a himnuszt.

Azt én sem értem "jobboldalról" miért próbálnak mindent magyargyalázásnak beállítani. Semmivel nem magyarabbak a szélsőjobb kult dalai, mint bármely random magyar popszám, egyik se szent, egyiket sem tilos kritizálni. Ráadásul az álnemzeti oldal be is fürdött az Index cikkel kapcsolatban, mikor kiderült, hogy valóban a Dzsungel könyve ihlette a dal egy részét.

Tom Bradley 2019.11.20. 12:11:01

@erol: Nem mindegy, hogy egy embert szidsz vagy egy csoportot, urambocsá' az egész nemzetet

@Zabalint: lehet, tévedtem, de a kommentelők egy része igen
Dzsungel könyve-probléma: nem befürdés, mert még ha az is ihlette, másra vonatkozik a dalban
A cikkel az is a problémám, hogy egy olyan ember írta, aki bevallottan sem a focit, sem a nemzeti érzést nem szereti

"Szélsőjobb kult dalai" alatt mit értesz? Egyáltalán: mit értesz a "szélsőjobb" és az "álnemzeti" fogalmak alatt?

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.11.20. 13:37:41

Hmmm, ezek azok a zenék amik mentén az ember öszönösen is szeretne elhatárolódni a magyar ugartól.
Vagy csak énértélmezem rosszul hogy mire lenne jó egy nemzeti dal? Vegy ez most inkább himnuszokról szól? De akkor hol az imádság része?

nemecsekerno_007 2019.11.20. 13:55:13

Megint egy jó kis fikázás, most épp az összetartozás miatt. Viccesnek gondoljátok.

Mostanában az összetartozást ünnepeljük - ezt lehet szeretni vagy fikázni - de régebben maximum csak az össze-vissza tartozást lehetett volna, bár azon nincs mit ünnepelni.
Szóval gratula a szokásos napi vicceskedéshez...

erol 2019.11.20. 14:33:02

@nemecsekerno_007:
"Mostanában az összetartozást ünnepeljük " Ez tök jó, de kik és hol?

nemecsekerno_007 2019.11.20. 14:44:10

@erol: Ha nem érted akkor neked inkább az össze-vissza tartozásr kell himnuszt keresni :)

nemecsekerno_007 2019.11.20. 14:47:37

@erol: A nemzetközi össze-vissza tartozás... Draskovics írná a zenét, Gyurcsány a szöveget, Kunhalmi Ágica, Széll Berni meg menne a vokálba... :))) Kóka doktorral együtt :)))

dare 2019.11.20. 16:46:29

Na akkor csak hozzászólok, pedig fárasztó már a téma ( pláne most).
Alternatív himnuszt találjanak ki végre a baloldaliak, a liberálisok, beszéljék meg, és ha megvan, akkor dobják be mint alternatívát.
Max azt mondjuk rá, hogy sz.r

kgaba82 2019.11.20. 17:07:57

@midnight coder:
Izlésről, szokásról vitatkozni nem érdemes. Nem a világvége ha más dolgok jönnek be különböző körülmények közé születő embereknek, akik értelemszerűen másféle módon fejezik ki magukat. Attól nekem nem lesz kevesebb.
Egyébiránt mindig át lehet tekerni úgymond egy másik sávra.

A probléma akkor van, ha valaki nem tud, nem akar átváltani, hanem vissza-visszatér hogy megsértődhessen. És egyúttal gyakorlatilag "faji kérdést" csinál ilyen apróságokból is.
Míg más szemében a szálkát gerendának látják, addig a magukban élő pszichopata tömeggyilkost nem ismerik fel.

kgaba82 2019.11.20. 17:32:29

@Zabalint:
"Azt én sem értem "jobboldalról" miért próbálnak mindent magyargyalázásnak beállítani."
Ha valamire azt vágják rá, hogy magyargyalázó, akkor azzal megspórolhatják a racionális érvelést, hiszen csak az eltüntetni, elhallgattatni jöhet szóba. Kb. olyan ez nekik, mint a muszlimoknak Mohammed karikatúrával szembesülni.
A politikusaiknak nem kell mást csinálni, csak tovább hergelni az embereket.
Akiknek javarésze nem képes elfogadni, hogy bárkinek joga van véleményt formálni bármiről. Más kérdés, hogy mennyire releváns az.
Amellett a rendkívül sérülékeny egoval rendelkező embereknek mindig mindenben igazuk kell, hogy legyen. Ha valami megkérdőjelezi ezt, akkor az elhallgattatást preferálják, mert racionális vitában úgyis alulmaradnának.

kgaba82 2019.11.20. 17:39:16

@dare:
Miért ne lehetne több alternatív himnusz. Akár jobboldali is. Csak modernebb, előretekintőbb és optimistább, mint ami most van.

dare 2019.11.20. 17:58:31

@kgaba82: Felőlem lehet 100 is.
Teljesen rugalmas vagyok ilyen téren.
Csak itt a Ha én rózsa volnék meg az örömóda lehet csak, harmadik nem lehet, mert minden más sz.r

kgaba82 2019.11.20. 18:24:34

@midnight coder:
"Tudod, ezek a himnuszok általában az egész nemzet összefogásáról szóltak, és nem az egyének kiteljesedéséről"
A középkor és az azt megelőző időszak, leszámítva pár korai köztársasági államot, a trónokról, dinasztiákról és nem a nemzetekről szólt.
A nemzet politikai közösség. A középkori magyar nemzet alatt csak a magyar nemesség volt értendő.
Szerepe katonáskodásban és egyéb adminisztratív közszolgálatban merült ki. Idehaza a 13. sz végéig javarészüket várjobbágyoknak nevezik.
A "nemesség", a kiemelkedés tudata is csak András, majd Béla birtokosztásai után a trón körüli harc megélénkülésével kezd kikristályosodni.
A "nemzet" fogalom a királlyal, trónnal szemben kerül meghatározásra. A nemességet értik alatta. Azokat, akiknek a szava számít a királyválasztásoknál (ami előtte simán örökletes volt), majd az adó megítélésénél.
Ergo akik politikailag számítanak. A jobbágyság ebbe 1848-ig nem számít bele.

És persze igen, ebben általában a gyalogok haltak.."
"a buktát is megszívták a gyalogok is, bár tény hogy általában a felsőbb osztály jobban. Ami amúgy nem is volt annyira rossz rendszer"

A feudális keretek ilyen jellegű felmagasztalása csak a tények teljes ignorálásával lehetséges.
Pl. a nemesség katonai funkcióját már a XVIII. században elvesztette (1809 csúfos utolsó nemesi felkelés), onnantól elsősorban a szegény parasztságból toboroztak évtizedes, vagy egész életre szóló szolgálatra.
A nemesség 1848 után nem kapta meg az örökváltságot, lemaradt a polgári szakmákért folyó harcban, de a vállalkozások létrehozásába is a zsidó származásuakkal szemben.

Tehetségtelensége, földhözragadtsága folyamatos frusztrációt vont maga után. Ami az I. világháborús vereség, majd a gazdasági világválság után a zsidó vagyon és pozíciók lenyúlásáért való küzdelemhez, majd a zsidók németekkel való kiírtásához vezetett.
A németek melletti kitartást is táplálta az, hogy a jogfosztásokat az oroszok bevonulása előtt véglegessé, visszafordíthatatlanná tehessék, a zsidó vagyont teljesen szétoszthassák.

kgaba82 2019.11.20. 18:36:26

@dare:
"Ha én rózsa volnék meg az örömóda lehet csak, "
Az első elég depresszív és csak 56 ra, valamint diktatórikus rendszerekkel szembeni passzív ellenállásra rezonál. Az utóbbi meg az "internacionálé" korai verziója ájtatos, de gyenge szöveggel.
Az én választásom továbbra is a Nemzeti Dal.
Petőfi a "magyarok istene" kifejezéssel kellőképpen szekulárissá, pogánnyá, ateistává teszi azt. Külső segítségre várakozás helyett a magunkért való kiállást hirdeti.

kgaba82 2019.11.20. 18:50:50

Egyesek szerint a Himnusz
egy "depresszív szar".
A véleményükön sokat nem változtat, hogy Isten van -e benne, vagy sem.
Attól még elég nyomott marad.

Egyszerűen vannak olyanok, akik nem képesek keseregni és a múlton rágódni, és nem értik, hogy miért kell a múlt felidézésével folyton megölni a hangulatot.
Míg mások talán azt, hiszik, hogyha a múlt keserűségére nincs utalás mindenütt, akkor megszűnünk róla emlékezni.

dare 2019.11.20. 19:09:31

@kgaba82: Teljesen jó a Nemzeti dal is.

Kőműves Kellemetlen 2019.11.21. 05:47:23

@midnight coder:
Lehet, hogy igazad van, van kb. 200 ország a világon, legalább a felének nem ismerem a himnuszát, pedig volt olyan tripla CD-m, amin az összes akkorié rajta volt rövid változatban. Nem volt túl szórakoztató hallgatni, nem is hallgattam végig soha.

Igazad van, nem kvint, amire gondoltam, hanem kisszext, a (szintén kis)szeptimet ki is hagytam.

@dr. mesterséges színezék:
Nem tudom, mikor kezdtél el angolul tanulni, és hány éve műveled, de amikor diplomás fordítók, akik azért nálad valószínűleg jóval több időt és energiát fektettek az angolba, ráadásul egyetemen X évig ezt tanulták fő szakként, időnként iszonyatos baromságokat fordítanak, azért nem fogadnék arra, hogy te mindent helyesen megértesz.
(Az Index maguktól elszállt "nagytudású" botcsinálta firkászait, akik szintén azt hiszik, hogy jól tudnak angolul - kezdve a legnagyképűbb majom sixxszel, aki a debreceni (akkor még KLTE) egyetemen nem volt képes elvégezni az angol szakot, csak később főiskola szinten -, nem is említem.)

@konrada:
"Mint a hülye drukkereknek a Soho Party szerintem minősíthetetlenül sz.r száma."
Hm, van, amiben egyetértünk.

@Szóra kész Szókratész:
Én nagyon régóta szeretem a Kormoránt, még a 80-as évektől. Megvan az első lemezük is. Akkor Koltay még nem volt szélsőjobbos barom és ekkora seggnyaló, mint most.
Bár a hasonló zenét alkotó Gépfoklórt (amiből aztán a Barbaro lett némi átalakulás után) jobban szerettem akkor is. Azt nem tudom, nekik lemezen is kijött-e az egyetlen albumuk, nekem kazettán van meg.

Szoktam járni Kormorán-koncertekre, bár most igazából már 3 Kormorán van, annak egykori tagjaiból (Örökség a pár éve kivált, Kormorán Memory Band a régen kivált tagokból), és pont a Kormorán névre hallgató a leggyengébb.

@nemecsekerno_007:
Azt tudtad, hogy Kóka doktor a Fidesz embere, milliárdos üzleteket boltol évente az O1Gecigánnyal és tolvajbandájával, és időnként viszik magukkal a kormányjáratokon?

@kgaba82:
A Ha én rózsa volnék egy népdal (Megkötöm lovamat) dallamára írt szöveg, és semmi köze 1956-hoz, ezt csak 1989 után fogták rá, Bodri Janka meg nem tiltakozott, mert pénzt látott az ötletben. Utólag mindig könnyű partizánnak lenni.

A Nemzeti dal (a címekben a magyarban csak az első szó nagybetű) szövegében még rendben is lenne, de nincs rá dallam, illetve amit Tolcsvay írt rá, az szar, még szarabb, mint a mostani himnuszunk.
A Klapka-induló lelkesítő, lendületes dallam és szöveg (csaták hevében született - mint a Marseillaise, régi magyar címén, Verseghy fordításában Marszíliai ének - 1849-ben Komárom várában, Egressy Béni épp ott katonáskodott) könnyen énekelhető, és az egész ország ismeri, talán a harmadik versszakát kivéve, de azt úgyis ki kéne hagyni énekléskor, mert a Klapka György ritmusban nem csereszabatos sem az Orbán Viktor, sem az O1Gecigány névvel.

Persze ha már mindenképp Petőfi kell, akkor inkább a Falu végén kurta kocsma. Közelebb áll a magyar néplélekhez, mint a Nemzeti dal.

Vagy lehetne József Attilától a Tudod, hogy nincs bocsánat a Kaláka megzenésítette verzióban. Lassúnak lassú, de mégsem depressziós, mint a Himnusz.
Esetleg a Hetedik HBB-féle változata, az meg azért jó, mert egy hangon van elmondva/szavalva, nem kell hozzá énekelni tudni, szerencsére Hobo nem is tud.

dr. mesterséges színezék 2019.11.21. 08:40:57

@Kőműves Kellemetlen: Ugggyan, ki beszélt a mindenről?
35 éve, amikor a csipám nyíladozni kezdett, nem naponta száz lemez állt házhoz, hanem száznaponta egy, és az se egyszerűen, nem kellett a minden értelmezésével stresszelődni. A Scorpions, az Accept meg a Black Sabbath nem volt egy agysebészet - az allegóriák és Ady-féle szimbolizmus után pedig az se volt hétpecsétes titok egy kamasz számára, hogy a cicus esetleg mást is jelenthet.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.11.21. 09:40:58

@Kőműves Kellemetlen: sajnos Magyarorszgáon mindenki ahhoz nem ért amiből diplomája van... :)
Magyarázta már nekem angol szakos bölcsész hogy az angolban nem létezik magázás... Pedig ugyanúgy megoldják mint ahogy nekünk is van folyamatos cselekvésünk igeidő nélkül...

Sajnos Shakespeart tanuéni évekikg nem a legjobb módja annak hogy felkészüljön egy hollywoodi film fordítására (kivéve persze ha a Romeo+Juletre kapott megbízást:) ).

Irtózatosan hiányos a magyar bölcsészek nyelv és kultúrális ismerete és néha kifejezetten dogmák veszik elejét, hogy színvonalas fordítás készüljön.

nemecsekerno_007 2019.11.21. 12:08:30

@Kőműves Kellemetlen: Ennyit sikerült nyekeregni, hogy Kóka a fidesz embere... Gratula...

Kőműves Kellemetlen 2019.11.22. 15:32:07

@Ződ2000:
Lehet, hogy félreértetted, az angolban valójában tegezés nem létezik (és ezt az angolszakosok tudják is mind, mert tanítják nekik), a thou = te (thee, thy, thyne) tegező forma kiveszett, és maradt helyette a ye (you, your, yours) magázó forma kissé egyszerűsítve, mert a ye (= ti, ön, önök - egy csomó nyelvben az orosztól a francián át a dél-amerikai spanyolig a T/2 alak egyben az önözés is, tehát mondjuk ha több emberhez beszélsz, akkor nincs különbség a ti és az önök között) is kiveszett. A napokban a Puskás-stadionavató miatt a hírekbe került A dzsungel könyvében még használja Kipling.

Egyébként nem nagyon oldják meg, legalábbis nyelvtani eszközökkel nem, igazából az angolban nincs udvarias forma, a tegezés-magázás max. annyiban nyilvánul meg, hogy Mr./Mrs./Miss/Ms. akárkiként vagy keresztnéven szólítják-e egymást. A "Can I cally you by first name?", illetve a "Call me Steve" a magyar" tegeződhetünk?", illetve "tegeződjünk" megfelelője.

A magyar a folyamatos cselekvést az igekötő nélküli alakokkal oldja meg, a befejezettet az igekötősökkel (olvas - elolvas - kiolvas stb.).

Shakespeare-t tanulni általában már felsőfok közelében vagy után szoktak, előtte nem érdemes, mert csak összezavar. Annyi haszna viszont van, hogy ha Angliában vidékre is elmész, egyes helyeken még ma is úgy beszélnek, ahogy ő írt, nem követték a nyelv városi fejlődését. Illetve hát London külvárosaiba is elég ehhez elmenni, a legkeményebb dialektusok egyikét használják.

Ami a fordítást illeti, arra van külön szak, egyrészt a szakfordítói, ami még 2 év, és felsőfokú nyelvvizsga + felsőfokú végzettség a jelentkezési követelmény, meg - legalábbis az ELTE-n és régen - volt műfordítói képzés is, mivel a fordítás valóban nagyon más, mint amire egy sima bölcsész- vagy angoltanár-képzettség elég lenne, és adottságok is kellenek hozzá a végzettség mellett, bár nyilván vannak olyan ösztönös tehetségek, mint Réz Ádám vagy Göncz Árpád, akiknek ilyen végzettség nélkül is ment. Sajnos, ma az ilyen tehetségek, ha vannak, éhen halnak, mert elviszik előlük a munkát a fillérekért dolgozó tehetségtelenek, és készítik a csapnivaló minőségű, magyarságú és helyesírású fordításokat, mert a kiadók nem a minőséget, hanem csak az árat meg a határidőt nézik. Pedig a jó fordításhoz idő is kell, van, amikor napokkal később ugrik be egy frappáns fordulat, aminél a jó fordító visszalapoz és beírja (már ha nála van még a fordítandó anyag), a rossz meg nem.
(Az megint más kérdés, hogy az emberek többsége lelkiismeretlen, trehány a munkájában is.)

@Szóra kész Szókratész:
Na, ma pl. Kormorán Memory Band a Backstage-ben.
Ha érdekel. :-)

@nemecsekerno_007:
Nyuszika, te jöttél faszságokkal, most meg sírsz, ha az orrod alá dörgölik, mennyire buta segg vagy?
Szopni jársz ide?

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.11.22. 21:28:53

@Kőműves Kellemetlen: én még köznapi beszélt angolban nem találkoztam Ye és Thou alakokkal,.

Ahogy írtam mindenki meg tudja oldani, és tudni fogod hogy egy amerikai vagy angol tegez vagy magáz, akkor is ha nincs saját ragozása/névmása. De pl a magyar szinkronoknál rendszeresen azt érzem hogy a magar bölcsészek (vagy akiket felvesznek helyettük) ezt nem képesek megérteni.

Ha elég sokat fordítasz nyelvekről rájösz hogy szinte mindennek van megfelelője.

something in my drink 2019.11.28. 01:55:32

@Ződ2000:
Lapozd fel a szótárban a "kiveszett" szót, hogy megértsd ezt az idézetet:
"a thou = te (thee, thy, thyne) tegező forma kiveszett"
A magázó forma maradt, annyi változással, hogy a ye tárgyesete, a you vette át az alanyeset szerepét is (ahogy egyes vidékeken az I alanyeset helyett is a me tárgyesetet használják, sőt, a 2. alak helyett is a 3. alakot múlt időként: me gone to shop).
Szóval az, hogy te nem találkoztál vele, csak annyit jelent, hogy nagyon keveset és eléggé alacsony szinten tanultál angolul. Lapozd fel a Bibliát vagy bármelyik 120 évnél régebbi regényt.

"mindenki meg tudja oldani, és tudni fogod hogy egy amerikai vagy angol tegez vagy magáz"
Nem, nem tudja megoldani. Sőt, még azt sem, hogy a you egy vagy több személyre vonatkozik-e, ennélfogva a fordítói szakmában az egyik leggyakrabban felvetett kérdés, hogy a you adott esetben (pl. számítógépes játékoknál, ahol látszik is, hogy hány emberhez beszél a megszólaló) egy vagy több, illetve a nemeket használó nyelvekben még az, hogy férfi-e vagy nő.

Fenti hozzászólásaid alapján kétlem, hogy nálam többet (illetve hogy egyáltalán csak kellően sokat) fordítottál volna bármilyen nyelvről bármilyen nyelvre. És nem, nagyon sok mindennek nincs pontos megfelelője. A nyelvek többek közt épp ettől egyediek.
A szinkronfordítás elég szarul fizetett szakma, leginkább csak kezdők vállalják, nagyon ritka kivétellel.

Viszont ha te azt HISZED (mert ha szerinted tudod, akkor a tévedés még nagyobb), hogy te képes vagy ilyeneket megérteni, akkor a te készülékedben van a hiba.
Az angolban ugyanis NINCS különbség a tegezés és a magázás között, és nyelvtani szempontból csak magázás létezik, a tegezés kihalt. A másik véglet a svéd, ahol csak tegezés van, magázás nincs, ezért tegez az IKEA minden katalógusa magyarul is. Olyan nyelv viszont, ahol az önözésre/magázásra külön szó van, elég kevés létezik, többnyire vagy a T/2, vagy az E/3 formával oldják meg, és a személyes névmás is az adott formához tartozó névmás. Az európai nyelvek közül hirtelen csak a spanyol jut eszembe, ahol van külön szó erre, de a dél-amerikai spanyolban már az is eléggé kiveszőben. A magyarral rokon finnben és észtben sincs.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.11.28. 13:05:21

@something in my drink: akkor még egyszer:
Egy adott nyelv akkor is meg tudja oldani egy adott konstrukció használatát, ha a nyelvtani struktúra nem tartalmazza (legyen az magázás vagy folyamatos igeidő). Ez éppúgy igaz a nyelvtanilag nem túl szofisztikált magyar nyelvre, mint a szintén meglehetősen egyszerű angolra. Formálisan nincs a magyarban jövő idejű ragozás (duh, az angolban meg szinte semmilyen). Akkor jövőnk sincs (jajj)? Ott a fogni segédigeként, ahogy számos nyelvben. Az angol tele van külön igeidőkkel sokkal egyszerűbben és logikusabban pl a franciához képest, amely intenzíven használja a ragozást (főleg írásban, de gyakran nem ejtve).

A beszédhelyzet adott (az abból fakadó igények is) és erre minden nyelv megoldást kell hogy adjon (vagy tovább kell fejlesztenie magát, lásd reformkori nyelvújítás).

Egy kis tapasztalattal azonnal tudni fogod hogy egy amerikai rendőr magáz és nem tegez, mert Sir megszólítással kezdi a párbeszédet (is többször is be fogja még illeszteni, a hatás kedvéért). Nem fog bohóckodni holt nyelvi kifejezésekkel (amit eleve a ragozás hiányában nem is tudna annyira egyértelművé tenni) de meg fogja tudni adni a módját, sokkal jobban mint egy átlagos félkegyelmű magyar rendőr. Archaizáló kifejezések az amerikai angolban kifejezetten nem futnak (esetleg mlég rúgnak is bele „Doth mother know you weareth her drapes?” ).

Az aemrikaikra jellemző a közvetlenség. A helyzetet tekintve alapvetően a tegező hangnem az alap a You-ra, függetlenül attól, hogy miből származik. De a hivatalos közegben nem csak a hanglejtés más, de a szöveg is utal rá. Csak itthon sokan nem veszik a lapot.

A gond azzal van hogy nem csak a rendőr de egyátlagos magyar fordító sem képes ezt felfogni erről elxeszett szinkronok sokasága tanúskodik, amikor ordít a helyzetről hogy most magázást kellene alkalmaznia a fordítónak, csak úgy veszi ha nincs "Ön" akkor nem is létezhet magázás.

Persze ehhez kell a kontextus és itt nem csak a szövegkörnyezetre gondolok, de a beszédhelyzet ismeretére is. Utóbbi nélkül nehéz megállapítani bármelyik nyelvben, hogy pl egy olasz Voi pl T/2 vagy E/2 magázó alakja (írásban a nagybetű segít). Olyan hogy „maga” (saját privát névmás a hivatalos ) Nyilván ha a kontextus nincs meg, akkor ez éppúgy elsikkad mint az angol E2/T2 megkülönböztetése.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.11.28. 13:08:32

@something in my drink: akkor még egyszer:
Egy adott nyelv akkor is meg tudja oldani egy adott konstrukció használatát, ha a nyelvtani struktúra nem tartalmazza (legyen az magázás vagy folyamatos igeidő). Ez éppúgy igaz a nyelvtanilag nem túl szofisztikált magyar nyelvre, mint a szintén meglehetősen egyszerű angolra. Formálisan nincs a magyarban jövő idejű ragozás (duh, az angolban meg szinte semmilyen). Akkor jövőnk sincs (jajj : ) )? Ott a fogni segédigeként, ahogy számos nyelvben. Az angol tele van külön igeidőkkel sokkal egyszerűbben és logikusabban pl a franciához képest, amely intenzíven használja a ragozást (főleg írásban, de gyakran nem ejtve).

A beszédhelyzet adott (az abból fakadó igények is) és erre minden nyelv megoldást kell hogy adjon (vagy tovább kell fejlesztenie magát, lásd reformkori nyelvújítás).

Egy kis tapasztalattal azonnal tudni fogod hogy egy amerikai rendőr magáz és nem tegez, mert Sir megszólítással kezdi a párbeszédet (is többször is be fogja még illeszteni, a hatás kedvéért). Nem fog bohóckodni holt nyelvi kifejezésekkel (amit eleve a ragozás hiányában nem is tudna annyira egyértelművé tenni) de meg fogja tudni adni a módját, sokkal jobban mint egy átlagos félkegyelmű magyar rendőr. Archaizáló kifejezések az amerikai angolban kifejezetten nem futnak (esetleg mlég rúgnak is bele „Doth mother know you weareth her drapes?”).

Az aemrikaikra jellemző a közvetlenség. A helyzetet tekintve alapvetően a tegező hangnem az alap a You-ra, függetlenül attól, hogy miből származik. De a hivatalos közegben nem csak a hanglejtés más, de a szöveg is utal rá. Csak itthon sokan nem veszik a lapot.

A gond azzal van hogy nem csak a rendőr de egyátlagos magyar fordító sem képes ezt felfogni erről elxeszett szinkronok sokasága tanúskodik, amikor ordít a helyzetről hogy most magázást kellene alkalmaznia a fordítónak, csak úgy veszi ha nincs "Ön" akkor nem is létezhet magázás.

Persze ehhez kell a kontextus és itt nem csak a szövegkörnyezetre gondolok, de a beszédhelyzet ismeretére is. Utóbbi nélkül nehéz megállapítani bármelyik nyelvben, hogy pl egy olasz Voi pl T/2 vagy E/2 magázó alakja (írásban a nagybetű segít). Olyan hogy „maga” (saját privát névmás a hivatalos ) Nyilván ha a kontextus nincs meg, akkor ez éppúgy elsikkad mint az angol E2/T2 megkülönböztetése.

szánmonoxid 2019.12.20. 03:41:55

@Ződ2000:
Láthatóan fingod sincs a nyelvészetről.
Mint fentebb már elhangzott, az angolban mindenki magázni fog, a sarki rendőrtől a feleségedig, mert nincs tegező forma, mivel kiveszett. A Bibliában még olvasható, meg egyes régi könyvekben.

Archaizáló kifejezések a brit angolban sem futnak.
"Doth mother know you weareth her drapes?"
Ez meg ráadásul még hibás is, ha már archaizálni akarsz, "you weareth" helyett "thou wearest". A weareth az 3. személy, a you esetében (illetve többe szám minden személyében) a wear forma a helyes az archaizáló nyelvben is.
Talán nem olyasmivel kellene villognod, amihez nem értesz, mert csak az derül ki, mennyire buta vagy.

A gond azzal van, hogy buta vagy, de nagyon észt akarsz osztani, pedig inkább jelentős adományokra szorulnál belőle.

Mint már írták mások, az angolban CSAK magázás és csak Ön van, tegezés és te nincs. Se az amerikaiban, se a britben, se semelyik másikban. Kiveszett.
A magázáson belül van egy lazább forma, amely fordítható tegezésként magyarul, meg van egy kötöttebb, de ettől függetlenül még mindkettő magázás.
Kb. a Józsi, jöjjön már ide! és a Kovács úr, legyen szíves, jöjjön ide! verziónak felel meg a magyarban. De igazi tegezés nincs.
A szinkronok tényleg szarok, de nem vagy legalábbis főleg nem emiatt.

Olaszul elég halványan tudok, de itt eddig angolról volt szó, ne hasonlítsd az almát a körtéhez.
(Oroszban, franciában ugyanúgy azonos nyelvi forma és személyes névmás a T/2 és a magázás, és nem is lehet különbséget tenni, ha már 2 személyhez beszélsz, de írásban sem, mert nem nagybetűzik.)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.12.24. 23:36:56

@szánmonoxid: hát ha nektek tényleg ezt baromságot tanítják a magázásnál és tegezésnél akkor már értem hogy miért nem képes egy átlagos szinkron fordító bölcsész felfogni hogy tegeznek vagy magáznak egy adott szituban.

Persze értem hogy történetileg miből mi alakult csak az a helyzet hogy az aktuális beszélt angolban kicsit más a helyzet.

Itt most nem arról van szó hogy miből alakult ki (a ye teljesen kihalt a thou-t viszont archaikus magázásként alkalmazzák (tehát pont fordítva mint ahogy írtad (történetileg helyesen), így egy sajátos evolúciót leírva). A lényeg az hogy köznyelvben a thou-t nem használják (ahogy a Ye-t sem). Tök mindegy miből ered a you alapesetben tegezés, ha te komolyan azt hiszed hogy egy átlagos amerikai a laza Hi John! után magáz akkor ott komoly bajok vannak az angol ismereteiddel, ha pedig ezt intézményi szinten tanítják akkor még súlyosabb a helyzet.

Nem én akarok archaizálni ez egy idézet (kortárs alkalmazásból :) ha esetleg nem tűnt volna fel a macskakörnökből), gugli a barátod. A Thou mai köznyelvben akkor szerepel ha valaki archaizálni akar.

Ha egy amerikai magáz akkor azt meg fogja oldani szóhasználattal és megszólítással.

szánmonoxid 2019.12.27. 03:55:01

@Ződ2000:
"hát ha nektek tényleg ezt baromságot tanítják a magázásnál és tegezésnél"
Nekünk legalább tanították, de rajtad látszik, hogy max. a faiskolában vagy az utcán tanultál, az angolt csak ugató barmoktól, ezért hajtogatod folyton a faszságaidat.

Tanulj meg legalább alapfokon angolul, mert most láthatóan még az sincs meg, aztán majd gyere vissza, amikor már nem csak hülyeséget leszel képes hajtogatni. Most még ezen a szinten vagy. Gyakorlatilag segghülye vagy az angol nyelvhez. De a helyesírásodat elnézve a magyarhoz is.
A ye-t egyébként használják egy csomó dialektusban, még Amerikában is.
A you alapesetben magázás, te idióta fasz, fogd már fel azzal az egybites agyaddal.

Ha egy amerikai magázni akar, akkor semmit nem kell tennie, csak a you szót használnia, mert az magázás.
Jó lenne már, ha a mákszem agyaddal igyekeznél ezt felfogni. Az általad is hangoztatott, gondolom, a Blaha Lujza téren az utcán tanult Tarzan-szintű angoltudásból eredő faszsággal ellentétben az angolban tegezés nincs, csak magázás van.

Tényleg nem hittem el, hogy ennyi a funkcionális analfabéta az országban, de te azért kezdesz meggyőzni. A szócikket szerintem a te képeddel illusztrálják a Wikipédián.

Ja, ami én angol nyelvi ismereteimet illeti, valahol a felsőfok és az anyanyelvi szint között van. Az amerikai munkatársaim szerint is, persze lehet, hogy azért, mert éltem és dolgoztam is kint.
Ellentétben a tiéddel, ami valahol a nulla és az alapfok között, de jól láthatóan jóval közelebb a nullához.
Csak nem értem, miért bizonygatod ezt ilyen szorgalmasan minden hozzászólásodban, elsőre is elhittük, egyértelműen lejött abból, amit írtál. Amiket azóta írsz, azzal ezt csak tovább erősítgeted. Minden egyes mondatoddal.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2020.01.10. 19:25:06

@szánmonoxid: "az utcán tanultál" mondhatjuk. Fogalmazzunk úgy, hogy mire nekem iskolában meg kellett volna tanulnom egy nyelvet, általában én már levizsgáztam. És ez a testhossznyi előny megmaradt mostanáig, 3 idegen nyelv tekintetében.

Bár valóban nem tanították a magázás történeti elemzését, még én is tisztában vagyok vele hogy egy filmben mikor magáznak és tegeznek.

Épp egy viszonylag kommersz filmet nézek magyarul, és kibxxxxttul illúzióromboló hogy a magadfajta "tanult" idióta képest volt összekombinálni a Mr-t a tegezéssel. ennek alapján úgy tűnik, a hazai fordítóknak fingjuk sincs az angol nyelvről, ha pedig nem vagy képes megkülönböztetni hogy milyen viszonyban vagy egy angollal (nyilván aki Mr-rel kezd az nem fog tegezni, aki pedig Hi-jal indít az jó eséllyel nem fog magázni, függetlenül a névmástól). Gyanítom, az a dicséret a kollégáktól inkább a jó munkahelyi hangulatnak szólt...

Ződ2000 · http://egzostive.com 2020.01.10. 19:25:06

@szánmonoxid: "az utcán tanultál" mondhatjuk. Fogalmazzunk úgy, hogy mire nekem iskolában meg kellett volna tanulnom egy nyelvet, általában én már levizsgáztam. És ez a testhossznyi előny megmaradt mostanáig, 3 idegen nyelv tekintetében.

Bár valóban nem tanították a magázás történeti elemzését, még én is tisztában vagyok vele hogy egy filmben mikor magáznak és tegeznek.

Épp egy viszonylag kommersz filmet nézek magyarul, és kibxxxxttul illúzióromboló hogy a magadfajta "tanult" idióta képest volt összekombinálni a Mr-t a tegezéssel. ennek alapján úgy tűnik, a hazai fordítóknak fingjuk sincs az angol nyelvről, ha pedig nem vagy képes megkülönböztetni hogy milyen viszonyban vagy egy angollal (nyilván aki Mr-rel kezd az nem fog tegezni, aki pedig Hi-jal indít az jó eséllyel nem fog magázni, függetlenül a névmástól). Gyanítom, az a dicséret a kollégáktól inkább a jó munkahelyi hangulatnak szólt...

exterminador 2020.05.28. 18:41:41

Nos, az alábbi vers tényleg himnusznak készült. Nem csak Illyést kérték fel Rákosiék, hanem még jó pár magyar írót.Juhász Ferenc többször beszélt róla, hogy őt is megkeresték, hogy írjon új szöveget. Neki is látott, ennyi lett belőle, Dinnyés József pedig megzenésítette:
www.youtube.com/watch?v=KXywk0DGDg8

Adani 2024.06.21. 10:17:28

Magyarország második himnusza a Malév szignál, sajnos azóta már Malév sincs.
süti beállítások módosítása