történelmi stúdióblog

Page Not Found Top 10

Page Not Found Top 10

Top 10: a 90-es évek emblematikus külföldi slágerei

2017. december 30. - Page Not Found Top 10

Fekete halálként végigsöprő eurodance, Németország kulturális újrafegyverkezése, girl power, lógó gatyák és dalszövegnek hazudott gyermekmondókák - a magyar dalok után ezúttal a 90-es évek emblematikus külföldi slágerei dübörögnek a Page Not Found történelmi stúdióblogon, és már kedvet is kaptunk, hogy diszkót nyissunk Párkányban. Nincsenek határok!

CSUNDERLIK PÉTER-DÉKÁNY LÁSZLÓ-LASKA PÁL-PETŐ PÉTER

10. 2 Unlimited: No Limit (1993)

Amikor a Kacsamesékkel együtt a nemzedékünk is félbeszakadt, és Jon Bon Jovi a rock ellenforradalmaként leborotválta a mellkasát, Hollandiában a totális futball után a flamand new beatből, a chicagói hip-hopból és a germanodiszkóból gyúrt totális zenével is megörvendeztettek minket, és megtalálták hozzá a hívószót: no limit! Azt nem tudjuk, hogy a dübörgő és villódzó flippergépben üvöltöző Anitát és Rayt ugyanúgy egy üveg Coca-Coláért vették-e a producerek, mint az Ajax Amsterdam ekkori sztárjait, de megütötték velük a multibart. A 2 Unlimited rúgta be az ajtót, innentől kezdve egyértelmű volt, hogy a 90-es évtized nagyon másról fog szólni, mint a 80-as, Kurt Cobain nem is bírta már sokáig. 

9. East 17: It's Alright (1993)

A 90-es évek a fiúbandák évtizede volt a New Kids On The Blocktól a Back Street Boysig, de nem közöttük, hanem velük szemben helyezkedik el a lakótelepek Take Thatje, az East 17 a legmagasabb szintű produkciójával, amely szintén a lázadás évében született. Nehéz eldönteni, hogy a producer verte-e ki a fogait az énekesnek, csakhogy meglegyen az ellenkulturális proliimidzse, vagy ezek a srácok tényleg ennyire mélyről jöttek-e, de még ennél is nagyobb rejtély, hogy ezek a lógó gatyás, sapkás sutyik - azért ez nem kimondottan a birminghami szénbányászok szerelése - hogyan tudtak összehozni ekkora számot. Erre mondta Weöres Sándor, hogy ez a művészet csodája: az ember néha nagyobbat szarik, mint amekkora a seggén kifér.

8. Spice Girls: Wannabe (1996)

Míg a fiúbandáknál találgathatott a rajongó, hogy vajon Robbie-e a keményfiú, és Mark-e a homoszexuális, a Spice Girlsnél már tutira mentek mind a szerelésekben, mind az elnevezésekben, hogy ne téveszd el, melyik csaj a bevállalós, és melyik hölgy húzza az orrát, ha a Nobu helyett egy pizzériába viszed péntek este. Az SZDSZ küldöttei részt vehettek a castingon, mert a Spice Girls minden haj- és egyéb kvótának megfelel: mintha szétvágták volna négyfelé Angliát, az egyik valamelyik gazdagabb shire-ből érkezett, a másik egy lepattant hamptonból, és egy tagot még a parlamenti felsőház is delegált, talán nem véletlen, hogy éppen neki csak annyi lett a szólókarrierje, hogy feleségül ment David Beckhamhez. A Wannabe című slágerük luxuslimós gajdolással felérő klipjében a lányok összehozták a girl power jaltai találkozóját. Miután egy lovagkeresztért kiáltó produkcióval megaláznak egy hajléktalant, egy Tarr Béla-i minőségű fahrton vezetnek végig minket, és láthatjuk, hogyan buliznak eltérő vérmérsékletük és kulturális tőkéjük szerint: az egyik tűsarkakon vonul, a másik rozsdás cigánykerekeket hány. Ez bizony egy szabadságpárti himnusz, még ha nem is egy Örömóda: a Wannabe azt tette a zeneiparral, amit a Szex és New York a filmsorozatokkal. A sorkatonaság eltörlésével szemben ezt nem köszönjük meg.

7. Snow: Informer (1992)

Bár MC Hammer úgy öltözködött a mindenkinek nagy segget csináló aranygatyájával, mint egy érinthetetlen közép-afrikai diktátor, akiből bármilyen tömeggyilkosságot ki lehet nézni, ahogy azt is, hogy egyszerre tesz hivatalossá egy törzsi vallást és teszi meg államnyelvvé a svédet, miközben felhalmozza a világ legnagyobb Rolls Royce-parkját, egy kulturális apartheiddel mégis kirekesztettük a listáról a rapzene Mobutuját és a fitnesz Idi Amin Dadáját, hogy helyet csináljunk a sitten a drótkerekes szemüveges Snow-nak. Aki pedig ránézésre csak egy adócsalásért leültetett könyvelő lehet, vagy talán az sem, mert a Clinton-korszak ingeit nagyon nehéz megkülönböztetni a szabványosított börtönruhától. Úgy keressük a bűnét, mint a végét járó József Attila a maga vétkét, fájdalom, a kicsit raggamuffinszerű vallomásából csak annyit értünk, hogy "a licky bom bom down", vagy mit, mert egy nemzedék találgatta, hogy mit énekel ez az ember. De éppen eme halandzsaszöveg miatt került ide, amely bár biztos számos rejtett utalást, történetet és igazságot tartalmaz, utat mutatott és felmentést adott minden más előadónak, hogy meg se próbáljon elindulni azon a versenyen, ahol az irodalmi Nobel-díjat osztják. Bár az biztos, hogy Snow-t előbb tünteti ki a Svéd Királyi Akadémia, minthogy mi hozzájussunk az információhoz. Nagyon várjuk, hogy Dante és Shakespeare után ezt a számot is lefordítsa Nádasdy Ádám, mert addig nem nevezhetjük kultúrnemzetnek magunkat, amíg nincs magyarra átültetett Informerünk.

6. Céline Dion: My Heart Will Go On (1997)

Volt olyan időszak a 90-es években, amikor az akkori hetedikesek és nyolcadikosok óceánjáró nélkül el sem mertek menni egy randira, mert elképzelésük sem volt, hogyan smárolhatnák le a csajt, ha nem tudnak kiállni a hajó orrába repülőzni a dámával. A Titanic című film 1997-ben robbant be, majdnem annyi Oscart kapott, mint ahány Hupikék Törpikék-album megjelent, és megszámlálhatatlan vízibicikli orra borulásához vezetett azon a nyáron. Bár a Titanic végül is arról szól, hogy néhány ezren megfulladnak benne - a mentőcsónakban időben lelépő Fodor Gábor nem -, ám a mozikban nem ezért ültünk nyakig a nyálban, amikor a filmet vetítették. Hanem mert komplett generációnyi fruska törölgette szeméből a könnyet, amikor Leo és Kate egymásra talált. Volt szociális kontextusa is a történetnek, hiszen két különböző társadalmi osztályba tartozó fiatal bolondult egymásba, ahh, József Attila szavaival: „Egy jómódú lányt szerettem, / osztálya elragadta tőlem.” A filmslágert Céline Dion énekelte, aki korábban kanadaiként nyert Eurovíziós Dalfesztivált, és ezzel ő lett az első fecskéje a határok ledöntésének, amelynek a végén már egy szakállas férfi is nyerhetett ott nőként.

5. Kelly Family: An Angel (1994) 

Ez a dal szól a fülünkben, ha egy jehovásoktól kapott Őrtorony magazinban vagy egy szépen illusztrált adventista bibliában azt látjuk, hogy az Armageddont követő békeidőben Lionel Richie simogatja a legelő bárányokat és farkasokat. Fogalmunk sincs, hogy amisok-e vagy mormonok ők, csak annyit tudunk, hogy a 70-es évek óta át sem öltöző tizenöt tagú Kelly család valahonnan a Közép-Nyugatról érkezett ekhós szekéren vagy hippibuszon Németországba, ahol minden idők legnagyobb példányszámban eladott albuma lett a Kelly Familyé. Bár ha arra gondolunk, hogy a könyvek között viszont a Mein Kampf is volt ott listavezető, amíg meg nem előzte valamelyik Paulo Coelho-műremek, mindjárt árnyaljuk a helyzetet. Az éteri, légies, new age-es, lebegő dal még lázadásként is felfogható a eurodance korában, akár azt is mondhatnánk, hogy a Kelly családapa a konvencióellenes DJ Jeszyje volt a 90-es éveknek, de bár csak az lenne. A közelgő Utolsó Ítéletbe vetett hit talán megmagyarázhatja, hogy miért nem taníttatta a gyermekeit, azt azonban nem, hogy a fiúkat miért kellett a burgonyavész korának kislányainak öltöztetni. Nem csoda, hogy a Párducember és a villanykörteevő pincér mellett mutogatták őket a Friderikusz Showban.

4. Rednex: Cotton Eye Joe (1994)

A slágerek pálpusztaija, a stockholmi istálló legbüdösebb terméke. Akár az olykor mozarti Ace of Base-t, ezt is a szerénytelen művésznevű Denniz Popnak köszönhetjük - mintha Mezey György "Foci"-nak nevezte volna el magát. Bár a Rednex  Sex & Violins című első lemezét ma már úgy tépné ketté a metoo-mozgalom, mint egy nedves papírzsebkendőt, akkoriban telibe kapta a magyar néplelket ez a szalmaszagú, hegedűvel vegyített veretős technó, amelyre rámondanánk, hogy a skandináv Irigy Hónaljmirigy, de ez teljesen komolyan volt gondolva. Ha magyarok, Zsírásók néven alapítják meg ezt a zenekart, és nagyon sokat le tudtak volna hívni a Dél-Nógrádba szent EU-fejlesztési pénzekből. Legnagyobb slágerük egy feldolgozás: egy még az amerikai polgárháború előtti időkből származó rabszolganótára csaptak le, csináltak belőle viccet, és gyaláztak meg ezzel minden ükapát, akinek a kezét véresre szúrta a gyapot. Ritka jellemző példája a fehér ember gátlástalanságának, de a sors igazságot szolgáltatott: a ma már falusi pálinkanapokon fellépő Dr. Alban nem zuhant akkorát, mint ők, a 2000-es években még az együttes nevét is elárverezték, a mai Rednex nem az a Rednex, amit mi ismertünk, de hát A hét mesterlövész című film remake-jével is így vagyunk.

3. Sash!: Ecuador (1997) 

Perut Pizarro helyezte fel a térképre, Ecuadort pedig egy német DJ, mert előtte nem sokat tudtunk erről az országról. Nem ismerünk karakteresebb országimázskampányt, mert képzeld el, hogyha egy turista leszáll Ferihegyen, egy plakátról ráüvölt Nagy László kézilabdázó, és nagy hangon a figyelmébe ajánlja a Hortobágyot meg a Herendi Porcelánt. Megbabonázó, de egyszersmind értelmezhetetlen, hogy egy kalapos ember, aki ugyanúgy lehetne agrárminiszter, mint kokaincsempész - bár arrafelé a kettő között nagy átfedés van - Ecuador csodáiról óbégat a technoalapra. Bár leginkább csak egy sast látunk, mintha kifejezetten Oliver Stone-t szerették volna megszólítani, hátha dicsőítő dokumentumfilmet készít a bányákat államosító elnökről. Legalábbis Angela Merkel ecuadori nyaralásairól azóta se hallottunk sokat. Ha ecuadori közpénz is volt ebben, akkor ez minden idők legszórakoztatóbb hűtlen kezelése.

2. Captain Jack: Captain Jack (1995)

Magyar diák volt az a 90-es években, akinek az osztálybuliján szólt ez a szám. Noha megnéztük volna, ha Kant és Goethe is táncol rá, mert alapvető újragondolásra késztette azt, amit addig a német kultúráról tudtunk. A Captain Jack programadó dal volt, és egyben öndefiníció is, miszerint kijelölte a határokat, hogy Németország már lemondott a világ katonai gyarmatosításáról, viszont mostantól kulturálisan hirdeti meg a Weltpolitiket, a tánctéren robbantja ki a harmadik világháborút. Az Obersturmbannführerek innentől kezdve Captainnek álcázták magukat, és a ramsteini amerikai katonai bázisról verbuválták a frontembereket, de ezzel nem lett veszélytelenebb, csak alattomosabb a kolonizáció. A popipari militarizmus célpontja is elsősorban Kelet-Európa volt, hiszen a világhódító ambícióknál is merészebb elképzelés lett volna, hogy erre rákaphat egy párizsi nagypolgár.

1. Mr. President: Coco Jamboo (1996)

Luther nélkül nincs reformáció, a Mr. President nélkül nincs Fekete Pákó: a Coco Jamboo másfél évig vezette a BRAVO-toplistát. Nemzedékeket összekötő sláger ez, szigorúan köldök fölé húzott farmerokkal. Minden, amit Németország tudott a 90-es években, az benne van: a mercedesek vonalvezetése, a wagneri örökség és a Lothar Matthäus-i biztonság, és már előrevetül a 2000-es évek, a Szex, csajok, Ibiza világa is, hiszen maga a klip egy nagy elvágyódás, amit a Péntek-típusú "nemes vadember" által megénekelt, mitikussá növekvő "Coco Jamboo" szimbolizál. Ami a 19. században Baudelaire Albatrosza volt, az a 20. században a Mr. President Coco Jamboo-ja: képeket, történeteket, eszméket, csodákat láthatunk mögé, száz év múlva is.

A TOP 10 alapjául a történelmi rádióműsorunkban, a Régen minden jobbvoltban elhangzott beszélgetés szolgált:

A bejegyzés trackback címe:

https://pnftop10.blog.hu/api/trackback/id/tr7513533337

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

[megmondoember] 2017.12.31. 23:58:10

A számokhoz írt kommentek priceless-ek

nyu 2018.01.01. 00:20:52

Hogy bírtátok kihagyni a '97-es Barbie Girlt?

2018.01.01. 00:25:18

ilyenek voltunk, vadak és jók

Page Not Found Top 10 · http://pnftop10.blog.hu/ 2018.01.01. 00:31:36

@nyu: A 20-as listában még az Aqua, az Ace of Base és az Army of Lovers is szerepelt a skandináv előadók közül, de kiszorultak, mint ahogy csak német produkciókból is össze tudtunk volna állítani egy tízes listát, amelyben szerepel az innen hiányzó Scooter és a Mo-Do is. Lehet, hogy meg is tesszük 2018-ban.

Ad Attila 2018.01.01. 00:51:08

@Page Not Found Top 10: A mo-do egyebkent nem német, hanem olasz. Az enekes is olasz (volt amig meg nem olte magat). Habár majdnem minden számuk német nyelven irodott.

datam 2018.01.01. 00:52:34

DJ Bobo még simán idefért volna bármely tetszőleges zenéval...:)

datam 2018.01.01. 00:54:57

*zenévEl, bocsi.:)

Page Not Found Top 10 · http://pnftop10.blog.hu/ 2018.01.01. 01:00:15

@Ad Attila: Ugyanúgy a tengelyhatalmak produkciója volt, mint a második világháború.

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.01.01. 01:34:31

Szép válogatás, nagyjából levezethető egy egész generáció zenei igénytelensége. Igaz ami most zajlik a zene frontján, az már a megsemmisítés kategória.

az igazi nano 2018.01.01. 03:23:05

Azért a 90-es években is készült olyan embematikus alkotás, amit tényleg lehet zenének nevezni. Csak néhány cím néhány igazán nagy névtől:

Nirvana: Smells like teen spirit (1991)
Guns N' Roses: Use your illusion 1-2 (1991) albumokról szinte bármi, de legalább a November Rain
Metallica: Black album (1991) szinte bármi, de legalább a Nothing else matters
ACDC: Thunderstruck (1990)
Iron Maiden: Fear of the dark (1992)

victor vacendak 2018.01.01. 06:02:01

Azt írod: "és ezzel ő lett az első fecskéje a határok ledöntésének"
Szigorúan nézve ez nem igaz, mert Olivia Newton-John ausztrálként (brit születésű, de a családja kiskorában emigrált) nyert 1974-ben. Amúgy európán belül szinte már a kezdetektől énekeltek más országokért előadók, a szabályok nem tiltják...

A nép fia 2018.01.01. 07:03:44

Ezt a blogot látogatom máskor is. Így Újév reggelén pont ilyen szövegekre volt szükségem! :D Haláliak vagytok!

Jöhet még!

SzocsO 2018.01.01. 10:49:33

Dune nélkül az egész lista hiteltelen. A 90-es évek egyetlen elviselhető szemete a happy hardcore vonalból.

SzocsO 2018.01.01. 10:50:25

Jaj, persze itt van ez is => :)

s.p. 2018.01.01. 11:20:42

Azért az euro dance igen jó volt a maga idejében, főleg a mostani dolgokhoz hasonlitva. Egyébként a flamand nem a holland nyelv szinonímája, de amúgy tök jó a poszt.

E.T.A. 2018.01.01. 11:22:05

Ezek mindegyike szemét. Azért voltak értékelhető zenék is akkor, pl. a Guns 'n' Roses, vagy Oasis, Blur pl. Szerintem ilyen fos zenéket mindegyik évtizedből lehetne gyűjteni, a cikkíró szarkazmusa meg nem jópofa, hanem irritáló.

Lee Jun Ki 2018.01.01. 11:36:05

Most nyert értelmet, hogy ezek a szörnyűségek miért készültek el a 90-es években és döntötték lelki és kulturális nyomorba a fél világot. Most lett világos, hogy mi volt ezen számok rendeltetése, célja, küldetése: az, hogy 20 év elteltével a Page Not Found Top 10 szerzői ezekről megemlékezve megírhassák szenzációs felvezető szövegeiket. Ez megért minden szenvedést és áldozatot! :-)

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2018.01.01. 11:38:46

@Page Not Found Top 10:

„…mint ahogy csak német produkciókból is össze tudtunk volna állítani egy tízes listát, amelyben szerepel az innen hiányzó Scooter és a Mo-Do is”

Bár az Eins, zwei, Polizei dalcím német előadóra utal, a néhai Mo-Do valójában olasz volt, igazi neve: Fabio Frittelli. Februárban lesz öt éve, hogy elhunyt.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2018.01.01. 11:41:33

@Field64:

Oké, most látom, ezt már Ad Attila is megírta. :)

Egyallampolgar 2018.01.01. 12:03:25

Éreztem én 13 évesen is hogy ezek ótvar szarok, de a lányok ezeket hallgatták. A 90-es évek elején itthon, pláne kamaszként az ember amúgy is azt hitte hogy ami új az valami csodálatos új világba vezet.
Nosztalgiát éreztem egy két számot visszahallgatva. Mentségemre szóljon, hogy sosem láttam hozzájuk a röhejes, maníros video klippeket.

Blindmouse 2018.01.01. 12:07:15

@az igazi nano: Gratulálok! Látom volt akkoriban music TV-d, és meg tudtad jegyezni azt az 5 fullpopuláris rock anyagot amit akkoriban toltak orrba-szájba. Akkori fejjel a nirvanát leszámítva jó anyagnak éreztem ezeket én is.
De itthon rétegzenék voltak ezek akkor is, mert lehet te ugráltál rá, de az átlagnak inkább a kokdzsámbó lesz emblematikus. :)

Dan da Man 2018.01.01. 12:08:57

Hibátlan. Köszönöm szépen. Ilyen legyen 2018, és boldog ember leszek...

Dan da Man 2018.01.01. 12:10:41

@SzocsO: Én a többit is szerettem, de a Dune kiemelkedett közülük...

Dan da Man 2018.01.01. 12:11:40

@E.T.A.: Te meg egy savanyú fasz vagy, átlagosan szar ízléssel. Soha ne legyen jobb pillanatod, mint amikor ezt ideböfögted. Egészségedre!

Bergyilkos Bohoc 2018.01.01. 13:31:04

Hirtelen ennyi jutott eszembe, amelyek elég ikonikusak volt a 90-es években:
MC Hammer - U Can't Touch This
Eiffel 65 - Blue
Scatman John - Scatman
Haddaway - What is Love
Dr Alban - It's my Life
Coolio - Gangsta's Paradise

efi 2018.01.01. 13:50:09

1993: a hanyatlás kezdete.

E.T.A. 2018.01.01. 14:50:54

@Dan da Man: mert az itt felsorolt zenék aztán a jó ízlésről tanúskodnak mi? :D Seggfej

az igazi nano 2018.01.01. 16:08:59

@Blindmouse:

A lekezelő stílusodat nyugodtan tatsd meg magadnak.

Fogalmam sincs, hogy pontosan mikor és hogyan ismertem meg ezeket a zenéket, de az biztos, hogy nem musicTV-n. Van még egy csomó jó zene még abból az időből is, sokkal kevésbé neves zenekaroktól is, de azokat nehéz lenne emblematikusnak, vagy akár csak széles körben ismertnek is nevezni...

Mellesleg, amiket írtam, még mai szemmel (füllel) nézve (hallgatva) is jó zenék...

Vierre_ 2018.01.01. 19:04:27

Rég nevettem ilyen jót, a siriusi mételyben ritkán bukkan csak fel, a média posványából csak ritkán fakad ilyen kiváló leírása az oly annyira szeretett kilencvenes éveknek - köszönöm. Könnyezem. Idézetbe is gondolkoztam, de a maga tökéletességében posztolom a szociálmédiába bele.
<3

Gicaacicamica 2018.01.09. 14:17:01

"A 2 Unlimited rúgta be az ajtót, innentől kezdve egyértelmű volt, hogy a 90-es évtized nagyon másról fog szólni, mint a 80-as, Kurt Cobain nem is bírta már sokáig."

Barom a eurotechno, így a 2 Unlimited, Dune, Westbam, Marusha stb. kurvára nem ismertek Amerikában. De ha mégis így lett volna - de NEM!! - nyilván a 2 Unlimited miatt lett öngyilkos Kurt Cobain, amire te is tomboltál te szerencsétlen! Nem a mocsok rap, hip-hop vagy a nyálpop miatt, mert gagyi az volt a 90-es évek elején is tonnaszám.... Hülye!

Gibbonka26 2018.01.09. 14:19:50

@Gicaacicamica:

Végül is ez a top10 is ezt támasztja alá, hogy a 90-es évek tele volt trashsel!
süti beállítások módosítása